woensdag 30 november 2016

Oppensioenstelling

Het is geen vroege aprilgrap: burgemeester Roger Gabriëls (GBL) hangt op 1 april 2017 zijn sjerp aan de wilgen. Cultuurschepen Patrick Heremans vervangt de Herenthoutse burgervader tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

“Het is zeker geen aprilgrap”, bevestigt Gabriëls in Gazet Van Antwerpen en op RTV. “Begin deze week bracht ik de gouverneur persoonlijk als eerst op de hoogte. Ik heb 49 jaar gewerkt. Hard gewerkt als aannemer. Tweeëntwintig jaar zat ik in de politiek, waarvan de laatste tien als burgemeester. Het is goed geweest nu, ik ga op pensioen. Ik wil meer genieten van mijn gezin, mijn zes kleinkinderen en mijn vrije tijd”, klinkt het.

PERSMOMENT
Om 10 uur deze voormiddag licht Gabriëls zijn oppensioenstelling toe op een persmoment in de trouwzaal van het gemeentehuis. Maar het is duidelijk dat onze burgervader het moeilijk heeft met de snelheid van de samenleving. “Vroeger konden we voor de mensen echt nog iets doen en die waren daar tevreden mee. Tegenwoordig is dat moeilijker. De mensen zijn ook veel mondiger geworden”, weet hij.
Gabriëls heeft het ook niet zo begrepen op die sociale media. “Als er een probleem is, zetten ze dat er meteen op. Precies of er is in Herenthout altijd wel iets mis ...”
Toch blikt Gabriëls tevreden terug op zijn burgemeesterschap. “Ik verlaat geen zinkend schip”, stelt hij resoluut. “Ondanks de moeilijkheden waarmee elke gemeente tegenwoordig kampt, doen we het goed.”
De verhuis van KFC Herenthout vormde voor Gabriëls een stevig dossier, dat hij bijna heel zijn politieke loopbaan heeft meegedragen. “Sport is altijd mijn dada geweest. En als ik de Finse piste zie liggen, ben ik daar trots op. Vrijdag opent de Bouwelse Steenweg na maanden opnieuw. Op zulke concrete realisaties hoop ik dat ik toch een beetje fier mag zijn ...”

MACHTSWISSEL
Partijgenoot Patrick Heremans volgt Gabriëls straks op. Heremans is coördinerend directeur van de Herentalse scholengemeenschap kOsh, een functie die volgens hem best valt te combineren met de sjerp van burgemeester. “De school steunt mij volledig en daar ben ik heel dankbaar voor”, zegt hij in Gazet van Antwerpen. “Ze garanderen mij de toestemming om in Herenthout aanwezig te zijn op momenten dat het echt moet. Maar de concrete uitwerking moet nog volgen.”


Burgemeester Roger Gabriëls bij zijn verkiezingsoverwinning in 2012, nadat hij zijn snor had laten afscheren door partijgenote Tine Witvrouwen. Het resultaat van een verkiezingsbelofte ... (foto: eVER)

Geen opmerkingen: