woensdag 29 maart 2017

Zelfdoding

Om de zelfdoding van haar vader te verwerken, schreef Christel Heselmans de ontroerende tekstenbundel ‘In mildheid ontdooien’. Aangemoedigd door anderen besloot ze deze te delen met een breder publiek. Op dinsdag 18 april brengt Christel haar verhaal in de Standaard Boekhandel in Herentals.

In 2016 werd Christel Heselmans voor haar bundel genomineerd voor de Cultuurprijs van Herenthout. Sindsdien zet ze steeds meer stappen om met haar verhaal naar buiten te komen. Hiermee wil Christel haar bundel meer bekendheid geven. Met de verkoop van het boekje steunt zij de Werkgroep Verder, een organisatie die zich inzet voor nabestaanden.



Christel Heselmans: “Na de zelfmoord van mijn vader was ik enorm kwaad op hem. Tegelijkertijd werd ik overmand door verdriet en angst. Ik geloof dat het voor nabestaanden belangrijk is te weten dat al die hevige en soms ook tegenstrijdige emoties niet abnormaal zijn. Daarom wil ik mijn rouwproces delen met lotgenoten en rechtstreeks betrokkenen in de hoop dat ze er een stuk (h)erkenning en begrip in zullen vinden. Ik vertel ook over mijn jeugdjaren die overschaduwd werden door de depressies van mijn vader. Dat ik er niet mocht over praten, was moeilijk voor mij. Maar het was ook niet gemakkelijk voor mijn vader die alles opkropte. In mijn rouwverwerking evolueren mijn kwaadheid en mijn bevroren gevoel stilaan naar begrip en zelfs dankbaarheid. ‘Mildheid’ doet mij uiteindelijk ‘ontdooien’. Ik breng geen lang verhaal maar een reeks korte tekstjes (of gedichten) die afgewisseld worden met sfeervolle eigen foto’s van de natuur. Het was ingrijpend en zwaar om de zelfdoding van mijn vader te verwerken. Toch wil ik ook een boodschap van hoop meegeven. Ik ben er uiteindelijk ‘rijker’ uitgekomen en probeer nu méér van het leven te genieten dan vroeger.”



Wat >>> Lezing over omgaan met zelfdoding, door Christel Heselmans
Waar & wanneer >>> Standaard Boekhandel Herentals (Zandstraat 92-94), op dinsdag 18 april om 19.30 uur
Tickets >>> Gratis

1 opmerking:

eVER zei

Elke dag belanden 28 Vlamingen op de spoedafdeling na een suïcidepoging. Veel hulpverleners weten in die gevallen niet wat doen. Een richtlijn, die vandaag gelanceerd wordt en die De Morgen kon inkijken, moet daar verandering in brengen. Lees hier het volledige artikel ...