Jef Aerts was ceremoniemeester van dienst. Maar de meeste aandacht ging natuurlijk uit naar regerend voorzitter Don Dieltjens en bij uitbreiding de leden van de jubilerende fotoclub. Don schetste in het kort de levensloop van Toreke. Hij vertelde hoe het in 1967 allemaal begon. En in den beginne waren er niet enkel fotografen, maar ook kunstschilders. Over de naam van de vereniging moest niet lang gepalaverd worden: de Sint-Gummaruskerk of Torekensschool was de eerste vergader- en tentoonstellingsruimte.
Amper enkele maanden later, in april ’68, vond het eerste fotosalon plaats. “De huidige tentoonstellingen gelijken echter in niets meer op die tentoonstelling van ’68”, bekende de voorzitter. “Je moest in die tijd als fotograaf ook een beetje schrijnwerker zijn. De foto’s werden toen immers nog op vezelplaat gepresenteerd.”
Ondanks de boeiende samenwerking tussen schilders en fotografen ging ieder in 1974 zijn eigen weg. “Bracht de fotoclub als een goede vader het geld binnen, dan deden de schilders het wel op”, deed Dieltjens hier mysterieus over.
EREMEDAILLE
Daarna was het de beurt aan Karel Geukens, directeur van het Centrum voor Beeldexpressie. Hij citeerde Adriaan Monshouwer, oud-directeur van het Nederlands Foto Instituut en bestuurder van World Press Photo, die zijn visie op de fotografie als volgt verwoordt: “Een goed gemaakte foto is een lust voor het oog, een zintuiglijke betovering, een symfonie van kleur en een ballet van vormen. Tegelijkertijd is diezelfde foto een bron van informatie, een beeldend essay, een vlijmscherpe aanklacht of een poëtische ontboezeming. Goede fotografen maken beelden die zich in ons geheugen vastzetten en soms zelfs ons collectieve, historische geheugen vormen.”
”Een goed gemaakte foto is een lust voor het oog, een zintuiglijke betovering, een symfonie van kleur en een ballet van vormen. Tegelijkertijd is diezelfde foto een bron van informatie, een beeldend essay, een vlijmscherpe aanklacht of een poëtische ontboezeming.
Geukens verraste Don Dieltjes en de club niet alleen met een eremedaille, maar splitste ons ook een hallucinant cijfer in de maag: jaarlijks worden er op onze aardbol maar liefst 85 miljard foto’s gemaakt. Nu écht verrassend is dit niet, want fotograferen is spotgoedkoop. Of je nu tien foto’s maakt of duizend, in het het digitale tijdperk waarin wij momenteel leven is fotografie spotgoedkoop. Vroeger dacht je wel even vijf minuten na voor je de ontspanner indrukte.
Hetzelfde verhaal bij burgemeester Patrick Heremans, de volgende spreker van dienst. Hij bekende zelf een ‘portrettentrekker’ te zijn, iemand die het niet zo nauw neemt met de regels van de fotografie. Hij citeerde ook voorzitter Don Dieltjens uit het programmaboekje. “Vanuit fotografisch standpunt kenmerkt Toreke zich als een vriendenkring van fotografen die hun mannetje kunnen staan in de wedstrijdfotografie maar voor wie competitie niet de hoofdzaak is.”
”Vanuit fotografisch standpunt kenmerkt Toreke zich als een vriendenkring van fotografen die hun mannetje kunnen staan in de wedstrijdfotografie maar voor wie competitie niet de hoofdzaak is.
Heremans herhaalde ook zijn woorden van vorig jaar. Hij zei het niet met deze woorden, maar de gedienstigheid van Toreke tegenover de gemeenschap is legendarisch te noemen. “Als gemeentebestuur zijn wij dan ook heel blij dat Toreke zijn diensten aanbiedt bij activiteiten die anderen organiseren.” Heremans refereerde ook naar de voortrekkersrol die Toreke had bij de organisatie van de Herenthoutse herdenkingsperiode van De Groote Oorlog.
LAUREATEN
Traditioneel werden ook de laureaten van de clubwedstrijden in de bloemetjes gezet. Het afgelopen werkjaar waren dat André Oorthuys (kleur), Stan Winkeler (monochroom) en Greet Verstrepen (digitaal). Tussen de sprekers door zorgden Jean-Paul en Filip, bekend van het uitreikingsgala van de Cultuurprijs en de Jeugdduim, voor muzikale intermezzo’s. Op hun setlist stonden onder andere nummers van Tears For Fears, Gorky en Nine Inch Nails.
DIGITALE PROJECTIES
De tentoonstelling is vandaag en morgen toegankelijk voor het grote publiek. Omdat het aanbod aan digitale beelden dit jaar zo immens is, voorziet men twee verschillende projecties. Op het programma staan naast de traditionele carnavalsimpressie reeksen van Greet Verstrepen en Marcel Dielens (Kamelenmarkt in Pushkar en Vliegerfestival in Berck-sur-Mer), Nadia Daneels (Verstilde Peellandschappen) en Jos Echelpoels (Bali, Heaven on Earth en Ijen, Hell on Earth). Voor zijn reeks over de vulkaan Ijen op Java, waar werkers hun gezondheid ondermijnen in de zwavelwinning, liet Jos speciaal muziek componeren door Jeroen Van Hiel. Een aanrader!
BEST OF ...
Op zaterdagavond toont Toreke trouwens ook een best of van zijn digitale projecties van de laatste jaren. En ook hier is Echelpoels volop aanwezig. Zijn projectie ‘Darkness’ toont model Kamila die de kijker meetrekt in de duistere wereld van de doden. Een andere aanrader is zeker ‘Gothic Meditation’ op muziek van Nox Arcana. Jos trok hiervoor met model Saskia Dons naar de ruïnes van de cisterciënzer abdij van Villers-la-Ville en de abdij van Aulne.
Maar wij verwachten ook de herneming van de reeks over het Franse Oradour-sur-Glane door Stan Winkeler. Het dorpje, gelegen op een klein half uur rijden van Limoges, is een adembenemend monument van de gruwelijkheden die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gepleegd. De beklijvende beelden die Winkeler ter plaatse schoot, worden ondersteund door het al even beklijvende als dreigende muziekstuk ‘Facing the Enemy’. Om stil bij te worden ...
Foto: Stan Winkeler
Foto: Nadia Daneels
Geen opmerkingen:
Een reactie posten