donderdag 1 juni 2017

Ondertussen op Rolland Garros ...

Van 15 tot 17 september neemt de Belgische Davis Cupploeg het in de halve finale in Brussel op tegen de Aussies. Coach Johan Van Herck (43) wil duidelijk niets aan het toeval overlaten. Zo zag hij maandag de drie Belgische mannen aan het werk op Roland Garros. Een dag later ging hij de Australiërs Kyrgios en Kokkinakis bekijken.

Van Herck kreeg in Parijs de bevestiging van wat hij al wist: het wordt een zware opdracht tegen de Australiërs. “In die zin was het interessant om ze ook op gravel bezig te zien. Want op die ondergrond wordt ook in september gespeeld. Ik verwacht dat Australië met zijn sterkst mogelijke team naar België zal afzakken”, zegt Van Herck in Gazet Van Antwerpen.
Maandag volgde Van Herck ook de Belgische sterkhouders Goffin en Darcis. “Met Thierry Van Cleemput, de coach van David Goffin, kon ik nog wat bijpraten en afspraken maken. Voor je het weet, begint het grasseizoen en zien we elkaar misschien een tijdje niet meer”, aldus de architect van het succesvolle Davis Cupverhaal.

NUMMER 65
Zelf komt hij nog weinig in actie. Uitgerekend twintig jaar geleden bereikte hij zijn hoogste ATP-ranking: nummer 65 van de wereld. “Oei. Is het al zo lang geleden? Ik voel me nochtans nog fit. Maar niet meer voor tennis op topniveau. Voor tornooien pas ik. Voor de +35-interclubploeg van Brandt (Wilrijk) maak ik sporadisch tijd. Mijn rug en mijn benen willen niet meer altijd mee. Doodzonde. Want puur technisch gaat het prima. Ik wil met de vriendengroep - Pim Van Mele en Wim Neefs - in de interclub aantreden als ik me minstens een beetje kan voorbereiden.”

HALVE ANTWERPENAAR
De in Herentals geboren en in Herenthout opgegroeide ex-tennisprof is een halve Antwerpenaar geworden. “Ik woon al twintig jaar in Antwerpen. Ik ben na mijn carrière bij de tennisfederatie blijven hangen. Maar ik verloochen nooit mijn roots. Veel van mijn familieleden wonen in Herenthout. Mijn hoofdbezigheid is mijn job in het topsportcentrum in Wilrijk. Samen met Ivo Van Aken. Ik begeleid spelers als Ruben Bemelmans, Joris De Loore en Zizou Bergs. Ik doe vooral terreinwerk. Met Zizou zat ik recent vier weken in het buitenland. Hij is een geweldig talent. Maar we willen hem niet opbranden en kiezen voor een geleidelijke en uitgebalanceerde aanpak. Hij moet nog minstens tien à vijftien jaar mee kunnen”, besluit Johan Van Herck. (Bron: Gazet Van Antwerpen)

Geen opmerkingen: