woensdag 11 oktober 2017

Veldrijder tijdelijk verlamd door remschijf

De 17-jarige veldrijder Cedric Mertens is tijdelijk verlamd aan zijn linkeronderbeen en voet nadat zijn moderne schijfremmen inhakten op zijn kuit, waarbij een belangrijke zenuw werd doorgesneden. Alle profs en ook bijna alle jongeren rijden in het veldrijden - in tegenstelling tot de wegrenners - met remschijven. Volgens Cédric en zijn ploegleider Geert Wellens had de zware blessure vermeden kunnen worden.

Schijfremmen zijn volgens de ‘believers’ het neusje van de zalm. Ze zorgen voor een kortere remafstand en geven een betere controle over de fiets. Maar de schijfremmen zijn ook vlijmscherp. Dat mocht Cédric Mertens onlangs aan den lijve ondervinden tijdens een cross in Kasterlee. “Ik ben niet eens gevallen en had eerst niet door wat er aan de hand was. Plots stond ik langs de kant en was al het gevoel uit mijn rechter onderbeen weg. Het bloed zeeg uit de wonde”, zegt Cédric in de kranten van Mediahuis.
Enkele ogenblikken daarvoor was de jonge veldrijder van zijn fiets gesprongen. “Mijn pedaal bleef toen achter een paaltje hangen. Ik trok aan mijn fiets en de schijfremmen sloegen tegen de bovenkant van mijn kuit. Ze gingen tot diep in mijn been en sneden een zenuw door. Mijn onderbeen was verlamd. Ik voelde er niets meer in, gelukkig ook geen pijn.”

REVALIDATIE
De renner werd geopereerd in het UZ Antwerpen. “Ze hebben de zenuw weer aan elkaar gezet. De verbindingen moeten nu stilaan genezen. Het zal nog maanden duren voor ik weer echt gevoel heb. Pas over een jaar zal blijken hoe goed ik zal herstellen. Ze vrezen voor mijn carrière en denken dat ik maar op 80 tachtig procent zal kunnen terugkomen. Aan mijn mentale weerbaarheid zal het niet liggen. Tot mijn 14e was ik motorcrosser en toen heb ik zowat alles gebroken wat er te breken valt. Ik ben ook altijd teruggekomen.”
Ploegleider Geert Wellens van Donen-Vondelmolen CX Team reageerde al door te wijzen op de mogelijkheid om de scherpe schijfremmen uit te rusten met beschermkapjes. “Een goed idee”, vindt ook Cédric. (Bronnen: GVA, Het Nieuwsblad, RTV)


Foto: GVA

Geen opmerkingen: