Vooral rond de grote steden zullen er meer treinen rijden en ook tijdens het weekend wordt het aanbod versterkt. De bedoeling is dat op die manier de reistijd aanzienlijk wordt ingekort. Daarna wordt het aanbod van de NMBS verder “verfijnd”, klinkt het. “Het vervoersplan van de NMBS wordt om de zoveel jaar aangepast aan de noden van de treinreiziger en de situatie op dat moment”, zegt Geert Dierckx, communicatieverantwoordelijke van de NMBS. “We zullen ons aanbod na 2020 verder uitbouwen. De klok terugdraaien, is uiteraard geen optie.”
In de Antwerpse regio heeft de NMBS bij de opmaak van het nieuwe plan vooral rekening gehouden met de complexe verkeerssituatie in en rond de stad. “Iedereen weet dat er in Antwerpen flink gewerkt wordt en met de bouw van de Oosterweelverbinding in het vooruitzicht zal dat nog wel een aantal jaren zo blijven ook. We hebben ons nieuw treinaanbod daar voor een flink deel op afgestemd”, gaat Dierckx verder.
De extra treinen op een aantal trajecten in weekends moeten dan weer een antwoord zijn op het groot aantal dagjestoeristen. “De stad is populair bij mensen die een dagje komen winkelen of iets anders komen doen. Het is vooral voor hen dat we ook in de weekends ons aanbod hebben verhoogd.”
Zo rijdt op zaterdag voortaan elk uur een tweede trein tussen Antwerpen-Centraal, Brussel en Nijvel. Vanuit het Kempense Mol rijdt de trein van en naar Hasselt op zaterdag voortaan elk uur in plaats van om de twee uur.
Dit zijn de opvallendste aanpassingen in onze regio:
- Extra P-treinen Antwerpen - Lier (verlenging P-treinen Herentals - Lier)
- IC Antwerpen - Mol - Hamont / Hasselt rijdt op zaterdag elk uur tussen Mol en Hasselt; de bediening van Hamont zal in het weekend eerder starten.
- Nieuwe P-trein Mol (evtl. Neerpelt) - Lier - Mechelen - Leuven op zondagavond
- Extra P-trein Brussel - Mol tijdens avondspits op weekdagen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten