zaterdag 3 februari 2018

Cant volgt zichzelf op als wereldkampioen

Sanne Cant heeft in Valkenburg na een bloedstollend duel met de Amerikaanse Katie Compton haar tweede wereldtitel in het veldrijden veroverd. Cant volgt zichzelf op. Ze is sinds vorig jaar de enige Belgische wereldkampioene uit de geschiedenis. Compton was tweede, de Nederlandse Lucinda Brand derde.

Jurgen Geyselings werd er lyrisch bij. “Crossen op de Cauberg. Was het nu den onderkant, den bovenkant, de voorkant of den achterkant? Sanne Cant allemaal. Wat een powervrouw! Topsport van de bovenste plank. Eb en vloed, erop en erover, erover en erop, loodzwaar. Veldrijden op zijn mooist. Vrouwenveldrijden ontgoochelt nooit!”, schreef hij op Facebook.

TROTS
Eens Cant en Compton met zijn tweetjes vertrokken waren, bestookten ze mekaar om beurten. Verschillende keren leek er een betekenisvol kloofje te zijn, maar telkens werd dat weer gedicht. In de slotronde stond er echter geen maat op de 27-jarige Cant. Ze zette de 39-jarige Compton nog op 12 seconden. Brand volgde op 26 seconden.
Cant was ongelooflijk blij met haar tweede titel. “Mijn benen waren echt compleet verzuurd op het eind, dit was echt zeer lastig, een zeer zwaar parcours. Katie had die titel ook verdiend, want ze rijdt net zoals ik van september tot het eind van het seizoen. Maar ik geef toe: ik ben zeer trots dat ik nog een jaar die trui mag dragen. Vorig jaar was het een fel duel met Marianne (Vos, red), nu met Compton. Ongelooflijk. Vooraf zei iedereen dat dit parcours niets voor mij was en ik bewijs hier hun ongelijk.”

VAN LOY
Ellen Van Loy, de op een na oudste van het pak, eindigde 19de op 3’53” van Sanne Cant. De Herenthoutse zei achteraf dat dit WK veruit de lastigste cross was die ze ooit heeft gereden. “Het was pompen of verzuipen. Het was echt lastig”, vertelde ze op Sporza. “Ik had wel een goede dag. Misschien ben ik iets te snel vertrokken. Ik heb me wel goed geamuseerd, de eerste twee ronden.” Van Loy kende dan ook een goede start en reed zelfs even in tweede positie. “Je moet iets doen om in beeld te komen”, grapte ze.

KNOKPARTIJ
De tweede wereldtitel van Sanne Cant kreeg voor haar entourage echter een wrange nasmaak. Het kwam namelijk tot een stevig handgemeen met onder meer de broer van Cant en teammanagers Philip en Christoph Roodhooft. Ook bondscoach Sven Vanthourenhout was er bij betrokken.
Volgens Sporza wilden de broer van Sanne Cant en haar mecanicien de nieuwe wereldkampioene feliciteren met haar tweede wereldtitel, maar het duo beschikte niet over het juiste pasje om de zone van het podium te betreden. De bewakingsagenten wilden het duo niet tot bij Cant laten gaan en de bemiddelingspoging van teammanagers Philip en Christoph Roodhooft had een averechts effect. Het kwam tot een knokpartij waarbij rake klappen werden uitgedeeld. (Bronnen: BELGA, Sporza)



Geen opmerkingen: