zaterdag 9 maart 2024

Het (mooie) kotsende hondje van Annie

Nieuwsblad-reporter Stijn Janssen boemelde onlangs mee op het Kempense spoor en voelde enkele reizigers aan de tand. Een van hen is huisvrouw Annie uit Herenthout, die vrijwel dagelijks vanuit Herentals naar haar dochter in Mol reist.

“Er zijn weinig zaken - behalve het weer en de prijs van een getapt pintje - waarover zo veel gemekkerd wordt dan over het spaak lopen van het openbaar vervoer”, schrijft Janssen. “Bussen die niet komen opdagen, treinen die vertraging oplopen of zelfs ‘out of the blue’ afgeschaft worden. Je bent sneller in Paris-Nord dan in Nijlen-Centraal. Bovenop deze calamiteiten levert spoorwegbeheerder Infrabel in de regio Mol nog de nodige munitie voor de getergde pendelaars door voortdurend werken uit te voeren. Niemand twijfelt aan de noodzaak ervan, maar reizigers voelen zich gegijzeld in de vervangbussen die de NMBS inlegt en die heel het hinterland van de Kempen doorkruisen waardoor de reistijden fameus oplopen. Het maakt dat ‘treinen’ in deze contreien niet alleen rijmt op ‘reizen’ maar ook op ‘lijden’.”

Brusselmansiaans
Op het perron van Herentals ontmoet Janssen de Herenthoutse Annie Gysemans, die staat te wachten op de trein naar Mol. Ze gaat er haast dagelijks haar dochter bezoeken. “Ik vind dat de werken wel erg lang blijven aanslepen”, zucht ze. “Is daar zoveel werk aan? Kunnen die niet samen uitgevoerd worden? Eerlijk gezegd: ik ben ze wel moe. Maar ik heb geen auto. Wil ik mij verplaatsen, dan moet ik de trein of bus nemen.”
De vervangbussen die de NMBS inlegt, zijn helemaal niet aan haar besteed. Daar heeft ze zo haar eigen reden voor. “Ik neem vaak mijn hondje mee”, vertelt ze. “En dat beestje kan niet tegen reizen met de bus. Op de trein heeft hij geen last, maar op de bus wordt hij misselijk. Ik heb het één keer voorgehad. Hij bestierf het van de angst. Ik heb het opgekuist met een handdoek. Sindsdien neem ik het risico niet meer.”

Annie Gysemans laat haar hondje thuis als ze de vervangbus moet nemen: ‘Op de trein heeft hij geen last maar op de bus wordt hij misselijk.’ — © BERT DE DEKEN

Geen opmerkingen: