woensdag 19 oktober 2005

Rock-’n-roll-animator zonder zittend gat

‘De Sussen en de Geuzen’, de animatiefilm van Dieter Dresselaers, werd deze namiddag vertoond op het Filmfestival van Gent en zat vanavond ook in het RTV-nieuws. Zoals je al eerder kon lezen op onze weblog (25 april 2005), worden in het afstudeerproject van de 25-jarige Itegemnaar twee fanfares opgevoerd die mekaar te lijf wanneer ze tegelijk bij de kerk arriveren: de ene om een uitvaart te begeleiden, de andere voor een huwelijk.
Dieter - naast begenadigd tekenaar ook drummer én zelf actief bij een fanfare - haalde z’n inspiratie bij het België van enkele decennia geleden, toen vrijwel ieder dorp twee of drie fanfares had die mekaar voortdurend beconcurreerden en elk ook een andere politieke strekking vertegenwoordigden. “Ik vond dat een toffe periode omdat dat eigenlijk een soort van halsstarrigheid en kneuterigheid is van een fanfare die niet wil toegeven aan de andere”, vertelt Dieter op RTV. Gewoon de mode uit die tijd en de strakke vormgeving van in de jaren 60, dat spreekt mij enorm aan.”
Voor het maken van z’n kortfilm gebruikte Dieter klassieke en arbeidsintensieve technieken, met zelfgemaakte uitgesneden figuurtjes, die voor elke beeld van de film een klein stukje verplaatst worden. De 3D-technieken zijn immers niet gangbaar aan de Koninklijke academie voor Schone Kunsten in Gent en moesten ze dat wel zijn, Dieter zou ze laten links liggen. “Ik vind dat eigenlijk niet zo schoon. Ik vind het geestig om dat met de hand te maken. Je hebt daar vele meer controle over en eigenlijk ook minder”, aldus een cryptische Dresselaers. Toch probeert hij het ons uit te leggen. “Met leg-animatie is het eigenlijk altijd een beetje - ik noem dat graag - rock-’n-roll onder de camera, omdat je niet weet wat je aan het doen zijt en toch heb je daar meer controle over. Je weet ongeveer hoe je het kunt laten bewegen maar je ziet het resultaat nog niet direct.”
De reportage op RTV sluit af met Dieter’s hoop om met animatie te kunnen verdergaan. “Ik vind het heel belangrijk dat ik zou kunnen blijven tekenen. Da’s ook de reden waarom ik alles met de hand getekend, uitgeknipt en gedaan heb, omdat ik er weinig voor voel om mijn leven lang naar een computerscherm te zitten staren. Ik heb geen zittend gat, daarmee...”


EERDER VERSCHENEN
‘De Sussen en de Geuzen’ op de VPRO
‘De Sussen en de Geuzen’ veroveren Gent
‘De Sussen en de Geuzen’ op Anifesto 2005
Dieter Dresselaers stelt eindwerk voor
Dieter Dresselaers maakt animatiefilm
Dieter Dresselaers werkt mee aan bekroonde kortfilm

Geen opmerkingen: