woensdag 10 februari 2010

Zeven hectare savooikolen vernield

Landbouwer Kris T’Seyen (Heikant) geeft er de brui aan. Zijn savooikolen zijn voor het tweede jaar op rij volledig vernield. Zeven hectare savooien had hij geplant om de winter door te komen. Normaal gezien doet deze wintergroente het vrij goed bij koud weer, maar deze rit was de vrieskou op sommige nachten gewoon te extreem.

Toen er ’s nachts temperaturen werden gehaald van veertien graden onder nul, wist T’Seyen hoe laat het was. “Zo’n lage temperaturen zijn niet goed voor savooikolen. Al bij de eerste vorst eind vorig jaar had de vrieskou al veel schade aangericht, maar na half januari is mijn hele oogst om zeep”, zegt de jonge landbouwer in Het Nieuwsblad.
Voor T’Seyen is het de tweede winter op een rij dat het vriesweer zijn wintergroenten vernielde. Het schadedossier dat hij heeft laten opmaken voor vorig jaar biedt geen soelaas. “Het dossier dient vooral om boekhoudkundig in orde te zijn. Het bewijst dat de gewassen verloren zijn gegaan en dat ik ze niet in het zwart heb verkocht.”
Eén en ander betekent echter niet dat T’Seyen kan rekenen op een financiële tegemoetkoming. “Een schadevergoeding wordt alleen toegekend als de vorst is erkend als natuurramp. Die kans schat ik laag in”, klinkt het gelaten. “Ik moet noodgedwongen mijn landbouwbedrijf stopzetten.”

Geen opmerkingen: