donderdag 17 juni 2010

Chris Dercon wordt directeur Tate Modern

Chris Dercon wordt directeur van een van de belangrijkste en drukst bezochte musea voor moderne kunst: het Tate Modern in Londen. “Ik voel me net alsof ik op een vliegend tapijt zit”, zei hij in het radionieuws.

De 52-jarige kunsthistoricus met Herenthoutse roots maakte in de jaren 80 cultuur­programma’s voor de Vlaamse televisie en was recensent videokunst bij De Standaard. In die periode leverde hij ook een bijdrage aan het Vlaams-Nederlands cultureel tijdschrift Ons Erfdeel.
In 1988 werd Dercon directeur van PS1 in New York. Daarna was hij o.a. verbonden aan het kunstcentrum Witte de With en het Museum Boijmans van Beuningen (BVB), allebei in Rotterdam.
Toen bekend raakte dat Dercon in 1996 Boijmans van Beuningen ging leiden, werd hij zelf het onderwerp van een artikel in Ons Erfdeel. Hij wordt er omschreven als “een bevlogen kunstmanager”, die een hekel heeft aan “gezellige rommeligheid” en “doe-het-zelf-vormgeving”, en die zichzelf ziet als “een museale hoofdredacteur”. Je vindt het volledige artikel hier.
In mei 2003 kwam Dercon aan het hoofd van het Münchense Haus der Kunst, dat eveneens in hedendaagse werken gespecialiseerd is. Zijn laatste tentoonstellingen in München waren ‘Kunst und Tanz seit den 60ern’, ‘Future Beauty’ over dertig jaar Japanse mode en ‘Theatergarten Bestiarium’, een totaalkunstwerk in de vorm van een droomtuin.
In de krant De Morgen ontvouwde Chris Dercon zijn plannen voor het Tate Modern. Hij wil het museum “transformeren tot een nieuwe soort kunstinstelling, die gereed is voor de 21ste eeuw en voor de uiteenlopende soorten publiek die Londen rijk is”.
Het Tate Modern, dat is ondergebracht in een voormalige elektriciteitscentrale, vierde in mei zijn tienjarig bestaan. De permanente collectie, die gratis toegankelijk is, lokt elk jaar miljoenen bezoekers. Vorig jaar nog verwelkomde het museum 4,7 miljoen bezoekers.
In 2012, net op tijd voor de Olympische Spelen, zal de uitbreiding van het populaire museum zijn afgerond. De nieuwe tentoonstellingsruimten worden ondergebracht in de voormalige olietanks van de centrale en een nieuwbouw.
Chris Dercon gaat vanaf april 2011 in Londen aan de slag. Hij volgt er de Spanjaard Vicente Todoli op, die het museum zeven jaar heeft geleid. (bronnen: belga/Cobra.be/De Morgen/Ons Erfdeel)

Identikit Chris Dercon
• 1958: Geboren in Lier
• 1976: Studeert kunstgeschiedenis en theaterwetenschappen in Leiden en film in Amsterdam
• Van 1981 tot 1983: Assistent in galerie Baronian-Lambert in Gent. Criticus in De Standaard voor videokunst, met onder meer recensies van recent werk van Bill Viola en Marina Abramovic. Free-lancemedewerker bij de BRT voor kunstdocumentaires, als medewerker van Jef Cornelis en Stefaan Decostere.
• Maakt van 1983 tot 1987 tentoonstellingen in België en Nederland , waaronder ‘Doch Doch’ voor Klapstuk ’85. Sticht eigen productiehuis in Brussel, Office for Ability and Desire.
• 1983: Docent film en video in het Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten in Brussel
• 1988-1989: Programmadirecteur Institute of Contemporary Art PS1 in New York
• 1990-1995: Directeur Witte de With, moderne kunst in Rotterdam
• 1994: Documenta X
• 1996-2003: Directeur Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam
• 2003-2010: Directeur Hauses der Kunst in München

Chris Dercon

Extra bladwijzer >>> Maak kennis met Chris Dercon op Cobra.be via een archieffragment uit 2001. Dercon leidt het programma Link! rond langs speciale plekken in Rotterdam, dat toen Culturele Hoofdstad van Europa was. Dercon was in die tijd directeur van Boijmans van Beuningen.

Geen opmerkingen: