Een onderzoeksbureau dat gedurende een jaar resultaten van allerhande onwaarschijnlijke onderzoeken de wereld instuurde via de media, blijkt een creatie van productiehuis Woestijnvis. Onderzoeksbureau Data Driven verstuurde de afgelopen kiescampagne nog een hele reeks persberichten. Ook wij namen afgelopen maandag enkele resultaten van de nepenquêtes over.
Zo bleek onder meer dat “Open Vld’ers het vaakst seks hebben” en dat de “Vlaming gemiddeld 27 seconden in het stemhokje doorbrengt”. Een eerste onderzoek, dat de “Vlaming er gemiddeld 50 seconden over deed om zijn of haar stem uit te brengen”, verscheen in de media op 9 juni 2009, een jaar geleden dus.
Olivier Goris, programmacoördinator bij Woestijnvis, geeft vandaag in de Concentrakranten toe dat Data Driven niet bestaat. “Die verstuurde persberichten kaderen in een nieuw programma dat we uittesten”, zegt hij, zonder verder in te gaan op de inhoud van het programma.
Hoogleraar mediarecht aan de K.U.Leuven en de UA Leo Neels stelt dat het volkomen laakbaar is van Woestijnvis om fictieve persberichten rond te sturen. “Maar dit gebeuren dwingt anderzijds de media eens diep in de spiegel te kijken en na te denken over de wijze waarop het journalistieke beroep wordt uitgeoefend”, aldus de hoogleraar.
Dat dergelijke berichten kritiekloos overgenomen worden, wijst volgens Neels op een groot probleem in de media. “Dé journalistieke basisregel is toch dat elk bericht voldoende gecontroleerd wordt. De rol van de media is toch het omgekeerde van het kritiekloos reproduceren en distribueren van berichten.” (bron: belga)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten