zondag 1 augustus 2010

Keizer Rik Bekendste Herentalsenaar

Na drie dolle ‘Fietst’-, ‘Loopt’-, ‘Feest’- en ‘Viert’-dagen keert in Herentals vandaag de rust weer. Tienduizenden koersliefhebbers, atleten, muziekfanaten en andere feestvarkens zakten de voorbije dagen af naar de Keizerstede.

Herentals bestaat dit jaar 800 jaar en dat zullen we geweten hebben. De slot­manifestatie van gisteren, ‘Herentals feest!’, was er dan ook eentje om in te kaderen.
Hét symbool van de bruisende stad die Herentals probeert te zijn, werd de Mat van Hertals. 140 doeken van elk negen kleurrijk bewerkte lappen stof, gemaakt door tientallen verenigingen, werden tot één groot kunstwerk aan elkaar genaaid.
Tijdens een grootste slotshow werd het massaal opgekomen publiek het enige echte Lied van Hertals aangeleerd. ‘Mijn liefste is 800 jaar’ werd gekozen uit 15 inzendingen.
Omstreeks 22 uur, even voor het optreden van Milk Inc., werd met enige vertraging de ‘Bekendste Herentalsenaar’ voorgesteld. Er bleven gisteren drie ‘superfinalisten’ over op wie het publiek nog kon stemmen.
Pubeigenaar Willy Horemans van The Silver Tree werd derde en pater Kristiaan Van der Linden, alias de Moeze, werd tweede. Rik Van Looy werd uiteindelijk de terechte winnaar. “Ik ben vooral content van Hertals te mogen zijn”, reageerde de Keizer van Herentals. “Eigenlijk heb ik mijn 514e koers gewonnen. Dit is eigenlijk de kers op de taart.”
Rik Van Looy, die naar verluidt werd weggeplukt op een trouwfeest in Bornem, bedankte ook zijn peter Marcel Van Dingenen. “Eerst wou ik niet meedoen maar Marcel heeft mij overtuigd”, zei hij.
Pater Kristiaan toonde zich een overgelukkige tweede. De waardering van de Herentalsenaar deed hem duidelijk deugd. De Moeze klapte ook uit de biecht: “Ik heb gestemd op Rik Van Looy!”
Ook finalist Armand ‘Armaanke’ Delen werd opgevoerd. Zelfs peter Paul Jambers kwam de voormalige Huirtuiteneir morele ondersteuning bieden. Maar het mocht niet zijn. Gelukkig maar ...

Geen opmerkingen: