vrijdag 7 december 2012

Ellen Van Loy verlengt provinciale titel

Ellen Van Loy (32) verdedigde op zaterdag 1 december met succes haar provinciale titel aan het Molse Zilvermeer. De Herenthoutse zette haar concurrentes op grote achterstand. Ook de dag nadien in de Wereldbekerwedstrijd in Roubaix zette ze een dijk van een prestatie neer.

Ellen Van Loy startte als dé grote favoriete op de Antwerpse titel in Mol. En de Kempense loste de verwachtingen met glans in. “Ik was erop gebrand om mijn overwinning van vorig jaar over te doen”, vertelt ze op sportwereld.be. “Ook al was ik de te kloppen vrouw, je weet immers maar nooit hoe het koersverloop evolueert. Pech of een slechte dag loeren steeds om de hoek. Maar niets van dit alles aan het Zilvermeer. Ik werkte er een vlekkeloze wedstrijd af.”
De aanvangsfase was volgens Van Loy cruciaal. “We moesten samen met de junioren het veld in. Tussen de onstuimige jeugd was zaak om het hoofd koel te houden. Dat lukte zeer aardig. Eens uit het gewriemel had ik al een kleine voorsprong verworven. Deze vergrootte ik stelselmatig. In het slot kon ik dan ook enigszins met de handrem op rijden.”
De wielrenster van Melbotech CT is zeer tevreden met deze overwinning. “Nu mag ik nog een jaar in de Antwerpse kampioenstrui rondrijden.”
Een feestje bouwen, zat er echter niet in. De dag nadien stond immers de wereldbekermanche in Roubaix op het programma. En ook in Frankrijk presteerde Ellen Van Loy uitstekend. Tussen het kruim van het vrouwenveldrijden plaatste ze zich op de achtste plaats. “Week na week sta ik versteld van de prestaties die ik lever”, gaat Van Loy verder. “Hoewel de omloop in Roubaix mij zeer goed ligt, had ik ook nu niet verwacht dat ik mij in de top tien kon nestelen. Maar ik kende een zeer goede dag. Ondanks een matige start kon ik mij vrij snel een weg naar voren banen. Ik verzwakte niet en streed tot in het slot mee om de zesde plek. In de spurt moest ik wel nog enkele plaatsten toestaan. Dat kon mijn vreugde niet temperen. Ik zette in Noord-Frankrijk één van mijn hoogtepunten van het veldritseizoen neer.”
Dit weekend staan er andermaal twee crossen op het programma. Van Loy zet morgen aan in Antwerpen en zondag in Overijse. “Gezien de huidige weersomstandigheden worden dit twee zware opdrachten. Maar ik draai mijn hand niet om voor een moddercross. Ik heb vertrouwen zat. Ik verkeer in de vorm van mijn leven”, besluit ze.

Geen opmerkingen: