vrijdag 18 januari 2013

Herenthout is ‘Zot van gezond’

Onder de noemer ‘Zot van gezond’ gaan vijftien kleine Kempense gemeenten, waaronder ook Herenthout, hun inwoners aansporen om gezonder te eten en meer te bewegen. De gezamenlijke campagne, waarvan de voorbereiding startte in 2011, werd afgelopen dinsdag voorgesteld in Gemeenschapscentrum Den Dries in Retie.

Het is een trend: almaar meer mensen doen aan sport en letten op hun eten. “Alles kan beter”, wist Marc Uytterhoeven eind jaren negentig al en daarom hebben vijftien Kempense gemeentebesturen onder auspiciën van Logo Kempen een team van diëtisten, trainers en andere professionele partners onder de arm genomen voor een grote gezondheidscampagne.
Willy Smeulders van Logo Kempen: “Op één na doen alle gemeenten met minder dan 15.000 inwoners mee, wat op zich al een groot succes is.” Naast Herenthout zijn dat Arendonk, Baarle-Hertog, Dessel, Grobbendonk, Herselt, Hulshout, Meerhout, Merksplas, Olen, Oud-Turnhout, Ravels, Retie, Vorselaar en Vosselaar. Voor de uitwerking van hun project kunnen de deelnemende gemeenten rekenen op een subsidie van 2.000 euro, waarvan de eerste schijf eind december al werd uitbetaald.
De komende maanden zullen er in alle deelnemende gemeenten in de Kempen kleine en grote activiteiten plaatsvinden om de mensen zot te maken van een gezonde levensstijl. Een van de projecten die Herenthout al in petto heeft voor het eigen personeel, is de aankoop van dienstfietsen met grote fietstassen. “Zo hoeven we de auto niet meer te nemen voor interne verplaatsingen”, zei gezondheidsambtenaar Isabelle Bogemans dinsdag op het persmoment. “Een ander project heeft te maken met water. In de scholen, de crèches en het dorpsrestaurant willen we water promoten als enige gezonde drank.”
Ook Retie heeft bijvoorbeeld al een project uitgewerkt voor kinderen van 3 tot 8 jaar. Elke woensdag wordt samen met de lokale sportclubs een sportmiddag georganiseerd, waar de kinderen tal van bewegingsvaardigheden wordt aangeleerd. De ouders krijgen in de cafetaria ondertussen les van een diëtist. En achteraf zal er voor iedereen een gezonde snack klaar liggen, gaande van een appel tot een potje yoghurt.
Logo Kempen wil zoveel mogelijk lokale partners voor het project ‘Zot van Gezond’ mobiliseren: scholen, verenigingen, adviesraden, voorzieningen, buurten en wijken, andere middenveldorganisaties, vrijwilligers ... Daarom vindt in de deelnemende gemeenten op dinsdag 23 april tussen 9 en 10 uur een gezamenlijk Kempens beweegevenement plaats.
“Met die danshappening of georganiseerde flashmob willen we de nodige ruchtbaarheid geven aan de verschillende acties”, aldus Willy Smeulders van Logo Kempen. “Dat beweegmoment kan doorgaan op een plek in de gemeente waar veel volk aanwezig is of passeert, of die zich leent voor een massahappening. Het dorpsplein of de speelplaats bijvoorbeeld. Lokale mensen kunnen aangesproken en ingezet worden om dit beweegmoment voor te bereiden en te begeleiden. Wij denken hierbij aan sportleerkrachten, kinesisten, animatoren van scholen of woonzorgcentra ...”
De voorstelling van de campagne ‘Zot van gezond’ werd alvast op een gepaste manier afgesloten. Voor de gasten werd een complete lunch klaargemaakt, met verse soep, mager belegde broodjes en gezonde nagerechten. Het dessertenbuffet omvatte onder meer een eenvoudige gele pudding met krieken, maar ook een smoothie van rode vruchten en een heerlijke tiramisu van plattekaas en ananas.

Extra >>> Bekijk hier de reportage van RTV.

Geen opmerkingen: