zaterdag 26 januari 2013

Sportvrouw van het jaar rijdt op zondag 3 februari WK veldrijden

In het weekend van 2 en 3 februari staat het wereldkampioenschap veldrijden op het programma. Samen met de rest van de Belgische delegatie stapte vanmiddag ook de Herenthoutse Ellen Van Loy (32) in Zaventem het vliegtuig op richting Amerika. En ze is er helemaal klaar voor. “Ik trek met ambitie naar Louisville, maar ik wil ook genieten van het avontuur”, zei Van Loy gisteren op sportwereld.be.

Ellen Van Loy brak dit seizoen helemaal door. De Herenthoutse sportvrouw van het jaar reeg de voorbije maanden de ereplaatsen aan elkaar. In december vorig jaar verlengde ze haar provinciale titel en in januari eindigde ze op het Belgisch kampioenschap tweede na de ongenaakbare Sanne Cant.
Van Loy beleeft dan ook een echt boerenjaar. Ze had nooit durven dromen dat ze de goede vorm zo lang kon rekken. “Hopelijk kan ik er ook een mooi einde aan breien. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik snak zeker nog niet naar een rustperiode en ik bewees dat ik op alle ondergronden uit de voeten kan.”
Zo verbaasde ze zichzelf vorig weekend in het Nederlandse Hoogerheide, waar ze knap negende eindigde. “Sneeuw- en ijsomlopen kan ik blijkbaar ook aan. Ik heb mij kostelijk geamuseerd in de sneeuw. Dergelijke omstandigheden krijgen we niet elke week voorgeschoteld.”
Het toeval wil nu dat ook het oosten van de Verenigde Staten in de greep wordt gehouden door koning winter. Toch ambieert Van Loy geen podiumplaats op haar tweede wereldkampioenschap veldrijden. “Dat is te hoog gegrepen”, beseft ze.
Een plek in de top tien moet wél mogelijk zijn. “Als dat kan, zal ik er een geslaagd wereldkampioenschap opzitten hebben. Ik ben benieuwd hoe de omstandigheden in Louisville zullen zijn. Ik bekeek de beelden van de omloop al eens op internet, maar blijkbaar zou de ondergrond heel verraderlijk zijn.”
De Herenthoutse zal een en ander snel genoeg aan den lijve kunnen ondervinden. Zonder problemen arriveert ze zaterdagnacht Belgische tijd in haar hotel. Als alles goed is, zou het materiaal inmiddels al ter plaatse zijn. “Op logistiek vlak is een WK in Amerika een heel gedoe”, weet Van Loy. “De fietsen en de bagage moesten we enkele dagen geleden al afleveren. Het is een heel groot avontuur, waar ik ten volle van wil genieten.”

Geen opmerkingen: