vrijdag 15 februari 2013

Tomorrowland in Herenthout

Met 2.400 carnavalsvierders was de Nacht van Herenthout volledig uitverkocht. Kort na 2 uur besliste het stoetbestuur dan ook om de kassa’s te sluiten. Alleen stoeters en feestvierders met een voorverkoopticket mochten nog binnen. Ook het kindercarnaval op dinsdag was een schot in de roos.

Heel wat Huirtuiteneiren bleven maandagavond gewoon hangen in de cafés. Hun creativiteit en inventiviteit kenden geen grenzen. Zo vierde Kris ‘Elvis’ Van De Sande zijn vijftigste verjaardag in Café Lux, inclusief verjaardagstaart. Alleen was hij maandag helemaal niet jarig en bovendien wordt hij er dit jaar nog maar 49. Andere toppers waren een levende kerststal, een koppel cactussen mét bloempot en een Fyra-trein die van café naar café sjokte.
Buiten enkele schermutselingen bleef alles rustig op maandagavond en had de security weinig of geen werk. Toch draaide het feestje voor Berlaarnaar Jeroen Rams (26) uit op een kater, figuurlijk dan. Uit het niets kreeg hij een rake vuistslag toegediend. De dader kon ontkomen. Volgens de politie gaat het om een geval van het opkomende fenomeen ‘happy slapping’, slaan voor de lol dus.
Ook Rams had aanvankelijk veel lol in GOC Ter Voncke en de belendende tent, die volgens sommigen Tomorrowland-allures had. “Het was een geweldig feest, tot er plots iemand op mijn schouder tikte. Ik draaide me om en kreeg een harde vuistslag op mijn lip”, vertelt Rams in Gazet Van Antwerpen. “Een moment later zakte ik door mijn knieën en zaten mijn handen, gezicht en pilotenkostuum onder het bloed. Mijn tanden waren door mijn lip gegaan. Mijn vrienden zijn nog achter de kerel gelopen, maar hij kon ontkomen in de massa.” Rams kreeg drie interne hechtingen en was voor de rest van de week werkonbekwaam. Praten gaat moeilijk en eten en drinken lukt enkel met behulp van een rietje.
Naar de reden voor het voorval heeft het slachtoffer het raden. “Er is echt niets gebeurd, geen discussie, geen duwtje: niets. Echt zinloos geweld, met andere woorden”, zucht de jongeman, die alle middelen wil aangrijpen om de dader te vinden. “Ik heb al heel wat foto’s doorgekregen van mogelijke daders. Maar de echte zat er nog niet tussen.”
Nu: écht een duidelijke persoonsbeschrijving kon Rams niet geven. De snoodaard was geschminkt — verrassing — en hij droeg een donkere lederen vest. Zijn leeftijd wordt geschat tussen de 18 en 21 jaar. Hij was tamelijk klein en mager van gestalte.


Jeroen Rams toont zijn verwondingen (foto: GVA)

Geen opmerkingen: