zondag 25 oktober 2015

Vliegende start voor Bosmans 90

Schilder Lode Bosmans is weer even thuis. In zijn vroegere tekenschool stelt hij nog tot en met 2 november een vijftigtal werken uit zijn rijke oeuvre tentoon. De overzichtstentoonstelling werd afgelopen vrijdag op de 5e editie van de Nacht van het Kempens Erfgoed officieel geopend.

Bosmans 90 nam alvast een vliegende start. Maar liefst 200 genodigden woonden de academische zitting bij. Schepen van cultuur Patrick Heremans verwelkomde hen met ‘Lof van de schilders’ van Bosmans’ leeftijdsgenoot Remco Campert. Burgemeester Roger Gabriëls nam ons mee naar de vorige eeuw, met aan zijn hand de jonge Lode.
Curator Peter Konings ging dieper in op het werk van Bosmans en de betekenis van de Vespertekenschool. “Bosmans is levend erfgoed”, zei Konings. “Hij genoot respect in de wijde regio, maar zijn visie botste met die van het toenmalige gemeentebestuur. Bosmans liep sneller dan de lokale politiekers. Hij had een visie, terwijl de gemeente op korte termijn redeneerde.”
De academische zitting werd muzikaal opgeluisterd door Luna Voltas. Christine Carré (piano), Sam Faes (cello) en Hilde Pijnenborg (viool) brachten zelfgeschreven, filmische kamermuziek. Op het repertoire stonden o.a. Unela, Chiquilin de Bachin, Milonga en Re, Grenzeloos, Time, Cala, The Flow, Theme from “Schindler’s List” en Libertango van Astor Piazzolla.
Vóór het traditionele natje en droogje waren er bloemen voor de echtgenotes van Lode Bosmans en curator Peter Konings. Ook de weduwe van de overleden Jan Limbos werd in de huldiging betrokken. “Als voorzitter van de cultuurraad gaf hij de voorzet tot deze expo. Het is Jan die dit cultuurproject uittekende en de juiste actoren samenbracht. Deze tentoonstelling kan geen mooier eerbetoon zijn aan een cultuurdrager als Jan.”

NACHT VAN HET KEMPENS ERFGOED
Bosmans 90 kaderde in de Nacht van het Kempens Erfgoed, die dit jaar voor de vijfde keer werd georganiseerd. Een jubileumeditie dus, waaraan maar liefst 17 Kempense gemeenten deelnamen. “Vooral de formule om ’s avonds iets te kunnen bezoeken, slaat aan bij het publiek”, weet Lieve De Saedeleer van Erfgoedcel Kempens Karakter. “De unieke samenwerking tussen de twee erfgoedcellen Kempens Karakter en k.ERF zorgt bovendien voor een extra dynamiek, over gemeente -en regiogrenzen heen.”
Het publiek kon afgelopen vrijdag terecht voor een gevarieerd aanbod in Berlaar, Dessel, Geel, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Hulshout, Laakdal, Lier, Lille, Mol, Nijlen, Olen, Putte, Retie en Vorselaar. Zo kon je in Nijlen de geschiedenis van de diamantbewerking vanuit een heel andere invalshoek beleven, met de wandeling “Slapende Slijpers” op en rond een sfeervol verlichte begraafplaats. In Grobbendonk kon je voor het laatst de tijdelijke tentoonstelling “Graven in Ouwen! Eén eeuw archeologie” bezoeken. Werkgroep Mercurius trakteerde op een lezing over 100 jaar archeologisch onderzoek in Grobbendonk en Bouwel.

LOF VAN DE SCHILDERS

Aan mijn vrienden de schilders
voel ik me het meest verwant

want ze schouwen in een gezicht
een lichaam een landschap

kleur die pokert met een vorm
de rauwe vlek van het rode oker

blijkt een luie dij in het licht
van het voltooide schilderij

Van mijn vrienden de schilders
heb ik het kijken geleerd

het nijvere speuren naar het moment
waarop het beeld zich ontsluiert

Bonnards schuit, op de plecht voorgoed
gedroomd 't meisje, drijft op de vijver

waarin beschroomt aan de kant
de jongen met een twijgje roert

In mijn vrienden de schilders
herken ik ook wat mij beroert

hoe in een overhoedse wending
schitterend in het kunstlicht

de ademloze salto mortale
van de beheerste acrobaat

een ogenblik en voor eeuwig

de schone waarheid wordt.

© Remco Campert
Uit: Een neger uit Mozambique
De bezige bij, Amsterdam 1988

















Geen opmerkingen: