zaterdag 9 januari 2016

“Gewoon mijn burgerplicht gedaan ...”

“Ik, een held? Absoluut niet. Ik heb gewoon mijn burgerplicht gedaan.” Dat zegt Johan Lieckens (51) uit Herenthout. Op zondag 27 december redde hij een jongetje van 2,5 jaar dat in de Nete was gevallen. Het gemeentebestuur dringt aan op extra maatregelen.

Peuter Stan uit Heist-op-den-Berg viel twee dagen na Kerstmis tussen de spijlen van de brug aan ­’t Schipke in Herenthout in de Nete. Het jongetje was er met zijn mama en een tante.
Johan Lieckens (51) zag alles gebeuren. “Met mijn gezin waren we over de brug gewandeld. Ik wilde net met mijn smartphone een foto maken van mijn vrouw, mijn zoon Jasper en mijn dochter Leonie”, zegt hij in de kranten van MediaHuis. “Plots zag ik in mijn rechterooghoek iets naar beneden vallen. Ik dacht eerst aan een handtas of een buggy.”
Doordat de twee vrouwen meteen begonnen te gillen, merkte Johan dat er meer aan de hand was. “Plots zag ik een kindje met zijn hoofd boven water komen. Ik heb geen seconde meer geaarzeld. Ik heb mijn jas en mijn gsm aan mijn zoon gegeven en ben in het koude water gesprongen.”
Ondertussen was ook de tante van het jongetje al in de Nete gesprongen. Zij was als eerste bij de peuter. “De vrouw was overstuur en liet het vervolgens aan mij over”, zegt Johan, die met de hulp van zijn vrouw Ann en een omstander weer op het droge geraakte. Het jongetje bleef ongedeerd.
Mama Liesbeth Devriendt en haar zus Sofie waren behoorlijk onder de indruk van de gebeurtenissen. Via de Facebookgroep ‘Ge zaa van Huirtuit as ge’ ging Liesbeth op zoek naar de redder van haar zoontje. “Wij zijn deze man ontzettend dankbaar dat hij Stan mee gered heeft en willen hem graag zoeken om hem te kunnen bedanken. Wij waren heel hard geschrokken door wat er gebeurd was en hebben niets meer tegen hem gezegd.”
Vandaag hebben Liesbeth en de redder van haar zoontje Stan elkaar opnieuw ontmoet. En als het aan Johan had gelegen, was een en ander zonder al te veel poespas gebeurd. “Ik hoef écht geen cadeau te hebben. Ik deed gewoon wat elke goede huisvader zou doen”, minimaliseert hij zijn heldendaad. “Ik hou wel een goed gevoel over aan de gebeurtenis. Alles was binnen de twee minuten achter de rug.”
Het schepencollege ondernam meteen actie. Burgemeester Roger Gabriëls (GBL): “We schreven een brief naar Waterwegen & Zeekanaal, dat verantwoordelijk is voor de tijdelijke brug. Ze is geen eigendom van de gemeente, dus wij kunnen geen beveiliging aanbrengen. Maar we dringen daar uiteraard ten zeerste op aan!”


Johan Lieckens met zijn kinderen Jasper en Leonie ... (Foto: Joren De Weerdt)

Geen opmerkingen: