vrijdag 5 februari 2016

Stoeters op het werk

CittA Kempen trok afgelopen week naar de werkplaats van fervente Huirtuitse stoeters en vond achter de maskers enkele ‘serieuze’ mensen. Morgen lees je in de weekendbijlage van Gazet Van Antwerpen de verhalen van Lore Meulemans, Guy Eykens, Koen Van Laer, Evi Van den Broeck en Lars van den Branden.

Evi Van den Broeck bijvoorbeeld is in het dagelijkse leven eerste assistente bij McDonald’s maar kruipt de komende weken in de huid van Elsa uit ‘Frozen’. “Ik ben getrouwd met een prins. Echt waar”, zweert Evi in CittA Kempen. “Mijn man Johnny I is prins carnaval van Herenthout. Ik ben heel trots op mijn prins. Onder­tussen hebben we er samen al drukke maanden op zitten. Mijn prins krijgt ­ongelooflijk veel hulp van zijn nar Seppe, zijn Raad van Elf, zijn stoetgroep Das Weis ­Konaain en al hun vrouwen, maar zijn ­carnavalsagenda weegt toch op het gezinsleven. Met twee kinderen moeten we flink organiseren.”
Evi en haar prins werken allebei fulltime. Bovendien klopt zij bij McDonald’s onregelmatige uren, ­zoals ’s avonds en in het weekend. Ook Johnny is ­deze dagen amper thuis. “Hij bezoekt carnavalsgroepen, bouwt aan zijn wagen, doet inkopen enzovoort. Gelukkig zijn onze kinderen Daan (10) en Noor (9) ook stevig besmet met de stoetmicrobe. Noor is dansmarieke en Daan is onze kleine prins. Op de stoet ben ik ­natuurlijk prinses Elsa in een prachtig prinsessenkleed. Mijn vriendinnen spelen Anna.”

PORTUGEZEN DANSEN MEE
Voor het eerst in 124 stoeten doet er trouwens ook een Portugese carnavalsgroep mee. Jarenlang leek de grote Portugese gemeenschap in ons dorp immuun voor de stoetmicroob, maar de besmettelijke bacterie heeft nu ook hen te stekken.
“We ­gingen sowieso elk jaar kijken”, zegt Carla in Citta. “We ­houden van de sfeer die dan in het dorp hangt. Onze ­kinderen vinden het fantastisch als prins carnaval snoep - en voetballen! - uitgooit. We droomden er al langer van om eens te laten zien hoe wij ­carnaval vieren. Maar we durfden onszelf niet goed in te schrijven. We vonden het ongepast om ons in een lokaal feest te mengen. Tot er vorig jaar een uitnodiging kwam van Peer Stoet hoogstpersoonlijk. We waren meteen razend enthousiast.”

Morgen meer in CittA, de weekendbijlage van Gazet van Antwerpen.






Foto’s: Joren De Weerdt

Geen opmerkingen: