donderdag 1 september 2016

Bart Peeters @ Rivierenhof

Bart Peeters en zijn Ideale Mannen (****) hebben er gisteren in het Rivierenhof een serieuze lap op gegeven. Peeters maakte muziek met lepels, jatte een paraplu uit het publiek en waagde zich aan een zwembeurt over de koppen van de toeschouwers.

Net voor ‘De Grote Scheidingssong’ diste hij een verhaaltje op van zijn familie-uitstapje naar Tomorrowland. De organisatie had hem uitgenodigd. “Ik ben onder druk van mijn gezin gegaan – mijn dochters wilden daar nu eenmaal graag naartoe – maar zelf heb ik er weinig aan gehad”, vertelde Peeters. Hij had gehoopt er honderd Scandinavische topmodellen met blote borsten te ontmoeten, maar niets was minder waar. Hij ontmoette er enkel de op zijn USB-stick kauwende Hollandse dj David Garrix en bood hem zijn verontschuldigingen aan. “Jullie moeten helemaal niet alleen op start duwen. Jullie moeten achteraf ook nog eens op stop duwen!” De tekst van ‘De Grote Scheidingssong’ vatte het wereldnieuws van de voorbije acht maanden trouwens treffend weer. Brexit, Bowie, Prince, Toots, Rihanna die ambras heeft met haar publiek, het nakende ontslag van Yannick Ferrera bij Standard, allemaal passeerden ze de revue.
Tijdens ‘Onzen Blackie’ voelde hij zich de Fred Astaire van de soeplepels. Je mag ze trouwens niet lepeltjesgewijs tegen elkaar houden. Het moet ambrasgewijs!
‘Denk je soms nog wel eens aan mij’ werd voorafgegaan door zijn belevenissen op een uitgeregend Werchter, meer bepaald de doortocht van The Kinks begin jaren 80. Het regende echt oude wijven en met ware doodsverachting waagde Ray Davies zich tussen het publiek met de legendarische woorden: “When it rains down on you, it rains down on me!” Waarop Bart zich crowdsurfingsgewijs liet meegolven naar de overkant, waar hij een paraplu van een toeschouwer jatte ...
‘Zeester en koffie’ werd een eerbetoon aan Prince. “En het is daarom dat Prince niet meer in Duffel komt”, zong hij met een knipoog. Het discogetinte ‘Als jij met je billen en je heupen shaket’ bevatte stukjes ‘Funkin’ for Jamaica (NY)’ en ‘Uptown Funk’. ‘Heist-aan-zee’ was uiteraard een voltreffer en werd door zowat iedereen mee geneuried.
Tijdens het eerste bisnummer - de ballade ‘Dicht bij mij’ – zorgde zangeres Tutu Puoane voor een verrassende noot. Afsluiten deed Peeters met het onvermijdelijke ‘Ik hou meer van folk’. Ja, de Piejeters was wee geweldig! Da ies jong!

Setlist >>> 1. De man die nooit meer zong // 2. Mooie dag // 3. Alle dj’s // 4. Op de groei // 5. In de plooi // 6. De Grote Scheidingssong // 7. Zes oerang oetangs // 8. Onzen Blackie // 9. Denk je soms nog aan mij // 10. Zeester en koffie /// 11. Zelden of nooit // 12. Lepeltjesgewijs // 13. Allemaal door jou // 14. Poolijs // 15. Venus Mars of Pluto // 16. Liefde is alles // 17. Brood voor morgenvroeg // 18. Konijneneten // 19. Als jij met je billen en je heupen shaket // 20. Heist aan Zee // 21. Slaapwals /// 22. Dicht bij mij // 23. Messias /// 24. Hoeveel ik van je hou // 25. Aaaaa // 26. Ik hou meer van folk

Geen opmerkingen: