zaterdag 29 oktober 2016

Opgejaagd hart

Paulien Heylen schrijft een boek. En ze doet dat goed. ‘Opgejaagd hart’ is de titel van haar eerste dichtbundel, waarvan het grootste deel het voorbije jaar werd geschreven. Rode draad doorheen haar gedichten en verhalen? Humor!

Paulien studeert maatschappelijk werk aan Thomas More. Schrijven is voor haar altijd al een uitlaatklep geweest. Na een zware dag op school schreef ze haar frustraties neer, kwestie van alles een plaats te kunnen geven. Een en ander kwam in een stroomversnelling toen ze in het vierde middelbaar een leerkracht heel gedreven over poëzie hoorde praten.
Via een vriendin leerde Paulien de muziek van Jelle Cleymans kennen. “Hij heeft een bijzondere manier om te spelen met taal en dat gaf me nog meer zin om er iets mee te doen”, zegt Paulien deze week in Rondom. Toen ze even later in contact kwam met iemand die via Boekscout.nl al iets had uitgegeven, was de trein vertrokken.

HUMOR
Paulien probeert met haar teksten steeds een glimlach om de mond van de lezer te toveren. “Al ga ik ook de zwaardere thema’s niet uit de weg”, zegt ze. “Ik heb al ervaren dat zo’n dingen benaderen met een lichte noot, ze veel toegankelijker maakt.”
Ze weet dan ook waarover ze praat. Paulien werd namelijk geboren met het syndroom van Turner, met 1 op ongeveer 2.500 levend geboren meisjes één van de meest voorkomende chromosomale afwijkingen. Die aandoening heeft er onder meer voor gezorgd dat ze geen kinderen kan krijgen en dat ze een hartafwijking heeft, zaken waarmee een tiener het tijdens de adolescentie best moeilijk mee heeft. “Maar het schrijven heeft me geholpen”, relativeert Paulien haar situatie.
Anderzijds was Paulien ook altijd de relatietherapeut als er in haar vriendinnenkring probleempjes waren. “Ik trok me die dingen nogal aan en wellicht daarom wisten ze me te vinden. Met mijn gedichten probeer ik te laten voelen dat je als mens, die bepaalde emoties ervaart, zeker niet alleen staat.”
Of er ook een tweede bundel komt, weet Paulien op dit ogenblik niet. “Ik laat nu alles gewoon op me afkomen. Een tweede bundel komt er alleen als er voldoende materiaal is waar ik zelf over tevreden ben.”

‘Opgejaagd hart’ (ISBN 978-94-022-3008-6) bevat 26 gedichten en korte verhalen. Het boekje wordt uitgegeven bij Boekscout.nl, telt 48 bladzijden en kost 14,99 euro.

Geen opmerkingen: