zaterdag 15 april 2017

Asbest in Café Molenhuis

De vloerbedekking in de woonst boven café Molenhuis in de Molenstraat bevat asbest. Terwijl een firma het gevaarlijk goedje verwijdert, is cafébazin Hilde Heylen (48) niet alleen technisch werkloos maar ook dakloos.

‘Gevaar - asbest’ vermeldt het gele lint waarmee café Molenhuis is verzegeld. “En op mijn terras staat een grote witte cabine waarin de werknemers die de balatum verwijderen zich om de twee uur omkleden”, zegt Hilde Heylen in Het Nieuwsblad.
De cafébazin is er het hart van in dat haar kroeg en het aanpalende zaaltje noodgedwongen gesloten zijn. Al heeft het aanwezige asbest strikt genomen weinig met de zaak te maken. “Het is de vloerbedekking in de bovenliggende woonst die weg moet. Wat betekent dat het plafond in mijn café volledig is bedekt met plastic. Ik vrees een hele grote kuis als die plastic er straks afgaat. Ondertussen staat mijn volledige inboedel in een aanpalend pand en slaap ik noodgedwongen bij familie.”
Wanneer het Molenhuis weer opent, is voorlopig koffiedik kijken. “Net nu staat een verlengd weekend gepland. Ondertussen lijd ik wel inkomstenverlies. Ik denk dat ik het zaaltje zaterdagavond open voor de duivenmelkers, want die kunnen nergens anders naartoe.”
De gemeente is sinds anderhalf jaar eigenaar van het pand. Heylen had gehoopt op een tegemoetkoming in de huurprijs en dat haar inkomstenderving zou vergoeden maar kreeg een negatief advies. “De werkzaamheden zijn ook in het voordeel van de huurder”, klinkt het op de Bouwelse Steenweg. Heylen ziet een en ander echter anders. “Ik mocht inderdaad zelf nieuwe vloerbekleding voor het woongedeelte kiezen, maar wat koop ik daarmee? Het enige wat ik wil is zo vlug mogelijk weer openen. Ik hoop dat mijn klanten geduld en begrip opbrengen.” (Bron: Het Nieuwsblad)


Foto: foto Joren De Weerdt

Geen opmerkingen: