vrijdag 3 mei 2019

Herenthout gaat voor veiliger verkeer

Verkeersveiligheid, wie kan daar tegen zijn? Alvast niet het bestuur van Herenthout. Vanmiddag werd in de gemeentelijke feestzaal het SAVE-charter Steden & Gemeenten van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) ondertekend. Herenthout is daarmee de 102e Vlaamse gemeente die het charter heeft ondertekend.

OVK is een lotgenotenvereniging die families die hun kind hebben verloren in het verkeer ondersteunt. OVK voert strijd tegen een te grote verkeersonveiligheid, in het bijzonder daar waar het gaat om kinderen en jongeren. SAVE staat dan ook voor: Samen Actief voor VEilig Verkeer. “Met de ondertekening van het charter geeft Herenthout een duidelijk signaal zich actief te willen inzetten voor meer verkeersveiligheid”, aldus burgemeester Stijn Raeymaekers (Eenheid).
Ook in het verleden werkte ons bestuur al aan verkeersveiligheid door o.a. de ondertekening van het charter werftransport in de schoolomgevingen, het uitwerken van verkeerseducatieve routes voor fietsers en voetgangers in samenwerking met de scholen en met subsidie van de provincie Antwerpen of nog door het zwaar verkeer te weren uit de dorpskern.

ZEVEN DOELSTELLINGEN
Het SAVE-charter Steden & Gemeenten bestaat uit zeven SAVE-doelstellingen die een grotere veiligheid beogen voor elke weggebruiker en voor jongeren en kinderen in het bijzonder. Deze doelstellingen zijn: 1. De opmaak en evaluatie van een verkeersveiligheidsanalyse; 2. De implementatie van het STOP-principe (principe waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen (fiets), vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat); 3. De afstemming van het mobiliteitsbeleid op kinderen en jongeren; 4. Het garanderen van een hoog handhavingsniveau; 5. De voorbeeldfunctie van de gemeente/stad en haar beleidsverantwoordelijken; 6. Een actief sensibilisatie- en educatiebeleid voeren; en 7. De opvang van verkeersslachtoffers optimaliseren.
Door de ondertekening van het charter gaat Herenthout het engagement aan deze algemene doelstellingen via concrete acties na te streven. Indien de gemeente na een jaar heeft bewezen een actieve bijdrage te hebben geleverd tot de verbetering van de verkeersveiligheid, ontvangt het bestuur het SAVE-label.
In het hele proces zal het bestuur gesteund en begeleid worden door de SAVE-coördinator van OVK. In dit traject wordt o.a. een actieplan verkeersveiligheid uitgewerkt, waarin de acties omschreven worden die de gemeente wil realiseren in het SAVE-jaar.

MEERJARENPLAN
Verkeersveiligheid zal in het meerjarenplan van het bestuur daarom een prominente plaats innemen. “Net zoals kindvriendelijkheid, FairTrade of de duurzame ontwikkelingsdoelen, zal verkeersveiligheid een belangrijke invloed hebben op elk beleidsdomein. Immers, elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Ons bestuur gaat dan ook graag het engagement aan om tegen 2030 te streven naar 0 verkeersslachtoffers”, zei een vastberaden schepen van verkeer en mobiliteit Maurice Helsen (CD&V).

INVESTERINGEN
In het meerjarenplan 2020–2025 zal krediet opgenomen worden om de nodige investeringen in verkeersveiligheid te doen. In eerste instantie springt de veiligheid van de schoolomgevingen in het oog. Het bestuur denkt hierbij o.m. aan: het invoeren van een vaste zone 30 in de kernstraten, het leveren van maximale inspanningen in het kader van de 10/10-actie in samenwerking met de scholen, sterk inzetten op fietsstraten in Zwanenberg, Schoetersstraat en het eerste gedeelte van de Kloosterstraat, het inrichten van een schoolstraat in de Albertstraat bij wijze van proef en LED-verlichting van de zebrapaden.

GESCHEIDEN FIETSPADEN
Ook het recreatief fietsverkeer krijgt de nodige aandacht. “We ijveren voor gescheiden fietspaden waar nodig en leggen deze aan in asfalt voor de verhoging van het gebruiksgemak. In de kern van ons dorp zullen aan het einde van het fietspad, bij de overgang naar gemengd verkeer, fietssuggestiestroken aangebracht worden”, aldus schepen Helsen.
Een aantal ingrepen om het gebruik van de verbindingsweg rond Herenthout te stimuleren, moet bijdragen aan de verkeersveiligheid in de kern. Met het oog op de heraanleg van het kruispunt Molenstraat-Boudewijnlaan werd reeds een eigendom aangekocht. Het aanpakken van zwarte punten op deze route – zoals het kruispunt Uilenberg-Itegemse Steenweg-Langstraat – moet het nemen van de omleidingsweg aantrekkelijker én veiliger maken.


Burgemeester Stijn Raeymaekers kijkt nauwlettend toe terwijl schepen Maurice Helsen het charter ondertekent.


Op de foto: Jan Meeusen (OVK), Stijn Raeymaekers, Maurice Helsen en een afgevaardigde van Politiezone Neteland.

Geen opmerkingen: