De regionale editie van De Streekkrant - in onze regio nog altijd bekend onder de oude naam ’t Reklaam - blaast volgende week 75 kaarsjes uit. Het weekblad viert één en ander met een extra dikke feesteditie boordevol nostalgie.
Het was Achilles Bulckens die in 1933 het eerste exemplaar van Het Reklaamblad uit de persen van zijn drukkerij in de Jodenstraat haalde. Dankzij exclusieve notarisberichten en de overzichtelijke bioscoopprogramma’s werd Het Reklaamblad populair. In de jaren veertig koppelde Bulckens daar legendarische tombola’s aan met waanzinnige prijzen als een kilo goud of 150.000 frank (ruim 3.700 euro).
Driekwart eeuw later is het een veel gelezen weekblad met een oplage van ruim 57.000 exemplaren. Gedurende al die jaren evolueerde het weekblad niet alleen qua vormgeving, maar ook qua inhoud. Onder andere voorpublicaties van werk van Robin Hannelore en de reisbrieven van huidig GvA-redacteur Marc Helsen trokken lezers. In 1991 nam Uitgeverij Roularta ’t Reklaam over van de familiedrukkerij Bulckens en vond het blad een onderkomen bij De Streekkrant.
Indentikit
1933 - Het eerste exemplaar van Het Reklaamblad rolt van de persen.
1953 - Het Reklaamblad krijgt er met ’t Reklaam een zusje bij.
1985 - Het Reklaamblad houdt op te bestaan; ’t Reklaam heeft ondertussen twee regionale edities, Herentals en Lier.
1991 - ’t Reklaam wordt overgenomen door Roularta.
2008 - De Streekkrant viert het 75-jarige bestaan van ’t Reklaam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten