Gemeenschapsschool ’t Klavertje start deze week als allereerste basisschool in Vlaanderen met SmartReading, een nieuwe leestechniek die het studievermogen van de leerlingen zou moeten verhogen. Eén en ander kadert in de voorbereiding van de leerlingen van de derde graad (vijf en zes) op het middelbaar onderwijs. Drijvende kracht achter de invoering van deze nieuwe leer- en leesmethode is Marina Staes, sinds gisteren ex-directrice van ’t Klavertje.
SmartReading - of slim lezen - is een methode waarbij kinderen sneller leren lezen, makkelijker leren onthouden en zich beter kunnen concentreren. De methode wordt in Nederland al langer gebruikt en krijgt bij ons stilaan ingang in het secundair onderwijs.
Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen en studenten de grootste moeite hebben met het onderdeel begrijpend en studerend lezen. Leerlingen beheersen de leesstrategieën onvoldoende en missen vaak ook de motivatie om met teksten aan de slag te gaan. De SmartReading-technieken laten leerlingen op een actieve wijze met de teksten werken, op een manier die het brein plezierig vindt.
SmartReading is gebaseerd op een leestechniek die de logica van de linkerhersenhelft met het beeldend vermogen van de rechterhersenhelft combineert en ook het langetermijngeheugen naast het werkgeheugen. Dit hele concept draagt bij tot het gebruik van alle hersenen, met een enorme stimulering van het leerproces als gevolg.
Liese Bergen, leerkracht Nederlands op Middenschool De Vesten in Herentals, legt in onderstaand filmpje in het kort uit waarom SmartReading zo’n goede zaak is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten