dinsdag 4 november 2008

Turbo-lezen

Zowel RTV als Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws hebben vandaag aandacht besteed aan het project SmartReading, waarmee basisschool ’t Klavertje deze week uitpakt. De cursus moet de leerlingen van vijf en zes straks in staat stellen om in een tijdsbestek van twee uur tijd een boek van tweehonderd bladzijden te lezen én te begrijpen.
Voormalig directeur Marina Staes en juf Kelly Dierckx van vijf en zes volgden zelf de cursus SmartReading. Eén en ander gebeurde met een gezonde dosis scepticisme, bekennen ze vandaag in de media. Uiteindelijk schrokken ze er zelf van dat ze na twee lessen in geen tijd een boek konden uitlezen én bovendien nog konden vertellen wat er in stond ook.
“Onze cursus duurde drie dagen, maar met de kinderen bouwen we de technieken heel rustig op. Daarom starten we al in het vijfde jaar, zodat ze veel kunnen oefenen”, aldus Marina Staes. “We beginnen vooral met korte teksten en concentratie­oefeningen. Want het goed lezen, het snel lezen is vooral gebaseerd op concentratie.”
Wie hoopt om met deze turbomethode snel even een dikke Harry Potter of Geronimo Stilton uit te lezen, komt bedrogen uit. “In een gewoon leesboek moet je echt wel alle dingen weten om het verhaal te kunnen volgen. Bij een informatief boek is dat niet zo”, legt juf Kelly uit. “Je moet vooraf een doel stellen als je gaat turbo-lezen. Wat wil ik er zeker van onthouden als ik het boek heb gelezen? En op die manier ga je de informatie selecteren.”
De kinderen zien het alvast helemaal zitten. “Eigenlijk moet je het boek niet helemaal lezen”, weet Steven Verschueren (11) op RTV. “Als je de hoofdpunten eruit kunt pikken door snel te lezen, dan begrijp je het hele boek al.” Brent Feyen (10) ziet ook een ander voordeel: hoe sneller het boek uit is, hoe sneller je kan gaan spelen.


Een momentopname van de reportage op RTV ...

Geen opmerkingen: