zaterdag 10 februari 2018

Balou is er klaar voor!

Gisteren werd het eerste carnavalsweekend in Huirtuit ingezet met een kinderstoet van de Herenthoutse scholen. Straks is het de beurt aan Prins Stijn I om ons stoetersdorp op zijn kop te zetten. En of Balou er klaar voor is!

Stijn kreeg de carnvalskriebels al met de paplepel mee van vader Jef Verbruggen. “Toen ik vier jaar was, stond ik al met mijn vader op de wagen en sindsdien zijn die kriebels niet meer gestopt”, zegt Stijn. “Prins worden was al een droom van vroeger toen ik klein was”, zegt Stijn ‘Balou’ Verbruggen (33) in Het Laatste Nieuws van vrijdag. “Onze carnavalsvereniging Imitato heeft mij voorgedragen aan het bestuur van Peer Stoet en zij hebben mij gekozen, daar ben ik enorm blij mee.”

PRINSENWAGEN
Sinds november zijn Stijn, nar Kurt en de leden van ‘de Raad van Elf’ druk in de weer geweest om hun prinsenwagen klaar te krijgen. “Mijn vader heeft ook meegeholpen aan de wagen en die band is daardoor heel sterk geworden. Af en toe waren er wel discussies maar die duurden gelukkig niet erg lang. Het is leuk om samen carnaval te vieren.”
Dat kan vader Jef alvast beamen. “Ik ben enorm fier op mijn zoon, wij zijn allemaal vrienden onder elkaar”, zegt hij. “Ik ga ook al met de stoet mee sinds ik klein was, maar er is veel veranderd ten opzichte van toen. De wagen van Stijn wordt prachtig, maar vroeger waren de wagens nog beter afgewerkt. In de straat waar de prins woonde, brandden allerlei lichten die van ver te zien waren. Nu branden er enkel bij Stijn nog enkele lichten buiten.”
Van zijn vader kreeg Stijn nog wijze raad. “Mijn vader heeft me geleerd om van elk moment te genieten”, zegt Stijn. “Ik ben maar een keer prins en daar moet ik inderdaad van genieten, ik ga die wijze raad zeker opvolgen.”

GOEDBEWAARD GEHEIM
De prinsenwagen vormt traditiegetrouw het hoogtepunt van de stoet. Dat hij er een jungle van zou maken, verklapte Stijn I al onmiddellijk na zijn aanstelling. De details blijven echter een goedbewaard geheim. De prins kreeg wel flink wat hulp van cafébaas Eddy Heylen (53) van de Lux. “Stoetwagens bouwen was een hobby van mij. Tot ik twintig jaar geleden de tapkranen in handen heb genomen. Vanaf dan ontbrak de tijd om me nog met stoet­wagens bezig te houden”, zegt Eddy in Het Nieuwsblad. “Naar ’t schijnt heb ik destijds mooie dingen gedaan in papier-maché. Aan den Balou had ik beloofd dat ik dat nog wel een wou overdoen, op voorwaarde dat hij prins zou zijn.”

KONIJNENDRAAD
Heylen hield woord. “De stoetwagen moest uiteraard iets met beren te maken hebben. Het werkprincipe verleer je niet: nat papier kneden en aanbrengen op een vorm van konijnendraad. Behangerslijm doet de rest. Ik denk dat ik er, alles bij elkaar opgeteld, zo’n tien dagen van ’s morgens tot ’s avonds mee bezig geweest ben. Met de hulp van mijn zus en vrienden, overigens. Vooral de droogtijd speelde ons een beetje parten. We hebben droogblazers uit de bouw moeten gebruiken om alles snel genoeg te laten drogen om daarna te kunnen schilderen en vernissen.”
Stijn I is tevreden met het resultaat. “Ik kijk enorm uit naar zondag. Dan rijdt de stoet voor de eerste maal uit. De voorbije dagen was het enorm druk. Ik ben bij verschillende groepen op bezoek geweest. Het zal weer de moeite worden om naar Herenthout te komen. Zelf ben ik ondertussen een paar kilogram verloren, maar ik vrees dat de volgende dagen, met veel pintjes, frieten en hamburgers, dat verloren gewicht snel weer ongedaan gaan maken. We zijn er klaar voor.”

160.000 GADGETS
Om zijn prinsenwagen te vullen, heeft Stijn I zo’n 160.000 gadgets bij elkaar gebracht. “En daar zijn de kleine snoepjes niet eens bijgeteld. Het is waanzinnig wat we allemaal hebben verzameld: beren, spekken, ballen, bloemen, stylo’s, dvd’s, allerlei speelgoedjes, wafels, kleurboeken ...” In Herenthout moet de prins zelf zorgen voor de financiering van zijn gadgets. “Daar zitten sponsoring en giften bij, al heb ik ook een zeer lucratief bal gehad.” Vanaf nu is het enkel nog hopen op goed stoetweer. “Warm hoeft het niet te zijn. Zolang het zondag rond de middag maar droog is, zijn we allemaal al meer dan gelukkig.”

OUDSTE VAN HET LAND
Veertig jaar geleden kreeg de Herenthoutse carnavalstoet het label ‘oudste stoet van het land, tot het tegendeel bewezen is.’ En omdat het tegendeel nog niet bewezen is, blijft dat zo. Tot spijt van wie het benijdt.
Op 15 maart van 1978 ontving toenmalige burgemeester Ernest Vercammen van de Minister van Nederlandse Cultuur Ricka De Backer-Van Ocken een brief waarin de titel van oudste stoet aan Herenthout werd toegekend. De Herenthoutse stoeters waren 40 jaar geleden woedend omdat de minister naar de 50e stoet in Aalst was geweest en de stoet van Herenthout had genegeerd. Herinneringen aan deze gebeurtenis kan je bekijken in de vitrines van Smetjes (Verheyen) in de Molenstraat en lezen in de nieuwste Stoetmicroob. (Bronnen: Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, kempennieuws.be, Stoetmicroob)

PROGRAMMA
Eerste carnavalsstoet: zondag 11 februari 2018, om 13.30 uur
Nacht van Huirtuit: maandag 12 februari 2018, om 20 uur, in Ter Voncke en feesttent (mét happy hour van 20.30-22 uur: 3 halen = 2 betalen), alle café’s
Kindercarnaval: dinsdag 13 februari 2018 om 14 uur, in Ter Voncke en feesttent
Tweede carnavalsstoet: zondag 18 februari 2018, om 13.30 uur


Peer Stoet dit jaar een beetje Beer Stoet. Prins Stijn I sleept al een poosje de bijnaam Balou met zich mee. De gelijknamige, rondborstige beer uit Jungle Book krijgt dan ook een ereplaats op de prinsenwagen. Op de foto: Prins Stijn I, Kurt Mens en cafébaas Eddy Heylen tonen vol trots een onderdeel van hun stoetwagen. (FOTO: MPH)


Jef en Stijn Verbruggen bij een deel van de praalwagen. (FOTO: Vanderveken)

Geen opmerkingen: