zaterdag 7 maart 2020

Lien Meeuwssen pakt zilver in Warshaw

Het afgelopen weekend (28 februari-1 maart) stond de European Open in Warschau op het internationale programma. De Herenthoutse judoka Lien Meeuwssen pakte zilver in de categorie -70kg. Sinds eind 2019 is het voor Lien haar derde internationale medaille op rij.

Lien Meeuwssen legt een mooie weg af. In haar eerste kamp verslaat ze de Witrussische Zhanna Asipovich. Vervolgens overklast ze de Poolse Katarzyna Sobierajska. In de halve finale tegen de Italiaanse Carola Paissoni pakt ze twee strafpunten, maar blijft ze haar tegenstander te sterk af. Echter in de kamp om het goud wordt ze verslagen door de Poolse Urszula Hofman.
“Ik voelde niet onmiddellijk druk om te presteren”, aldus Lien achteraf. “Voor mij was dit tornooi in de eerste plaats een mooie kans om ervaring op te doen. Uiteraard heel leuk dat de dag dan alsnog eindigt met een medaille.”

Aangename verrassing
Ook technisch directeur Koen Sleeckx van Topsport was achteraf aangenaam verrast. “Lien is nog steeds junior, maar kreeg deze kans omwille van haar resultaat in Herstal en haar inzet tijdens de trainingen”, aldus technisch directeur Topsport Koen Sleeckx. “Ze zette een knap parcours neer met ondermeer een overwinning tegen Paisoni (WR 47). Dit is een aangename verrassing van deze oud-leerling aan de topsportschool.”

Blessureleed
Maar achter dat zilver gaat heel veel moed, heel veel training en veel blessureleed schuil. “Ik lag er met zware blessures aan mijn schouder (3x) en mijn knie vier jaar uit, na elke operatie moest ik zes maanden revalideren”, vertelt Meeuwsen. “Toch wou ik niet stoppen. Ik doe al heel mijn leven judo en doe het veel te graag. Ik had er ook al te veel energie ingestoken om dat allemaal op te geven. Sinds vorig jaar kan ik weer voluit trainen. 2019 stond daarom vooral in het teken van mijn comeback, maar sinds eind vorig jaar zijn de resultaten gevolgd.”
Bedoeling is dat Lien nog een vijftal toernooien kampt als voorbereiding. “De trainers weten dat ik blessuregevoelig ben, dus ze gaan me niet opbranden. Uiteraard vertrek ik naar die kampioenschappen in het najaar met veel ambitie, maar in judo hangt zoveel af van de vorm van de dag af, van een onoplettendheid en van de loting, dat je niets kan voorspellen.”

Grootse plannen
De Herenthoutse judoka heeft nog grootse plannen. Ze combineert topsportschool met een universitaire studie revalidatietherapie en kinesitherapie en heeft ook sportief nog een grote droom. “Ik moet niet zeggen dat ik in Tokio had gestaan zonder die blessures: dat is niet waar. In de -70 kg had ik nog twee meisjes die ouder en sterker waren en waar ik dus zou mee moeten concurreren. In judo ligt je piek sowieso later, dus ik heb nog alle tijd om naar de Spelen te gaan”, besluit Lien. (Bronnen: Vlaamse Judofederatie vzw, Het Nieuwsblad)


Zilveren Lien Meeuwssen (linkse judoka op de foto). Beelden: Boris Teofanovic

Geen opmerkingen: