Je hebt ze ongetwijfeld gezien. De afgelopen dagen doken mysterieuze affiches op in het straatbeeld: ‘Klaar voor een vurige herstart?!’, met daaronder ‘Voenk’. Een en ander wees direct in de richting van Ter Voncke. “Toch staat het bier los van het café. We serveren het, maar het is iets van onszelf. Van mij en mijn collega Michel”, zegt Robert Van Beeck vandaag in de krant.
Perfecte balans
Michel en Robert zijn in de wolken over het eindresultaat. “We stelden de smaak samen samen. Daarna ging de Gentse brouwerij Beerselect aan de slag”, vervolgt Michel. “Het resultaat is een toegankelijke tripel, troebel van uitzicht en licht amberkleurig, waarbij de hop goed naar boven komt. Eddy Scheut is ‘m mee gaan samenstellen en heeft er voor gezorgd dat de balans perfect is.”
Toogmoppen
De naam van de tripel maakt de weg vrij voor plezante toogmoppen. “Een voenk heeft in het dialect verschillende betekenissen. Het is een knappe verschijning, zoals: Amai, op de stoet leerde ik een schoon voenk kennen. Het verwijst ook naar de vonk, bij liefde op het eerste gezicht. Je kan een voenk krijgen, een slag in het gezicht. Onze tripel is 8,8 graden. Wie enkele glazen nuttigt, kan er dus een stevige voenk van krijgen”, lachen de cafébazen.
Er is trouwens ook nog zoiets als roewedvoenk, een ziekte die wordt veroorzaakt door de streptokock-bacterie. En zo zijn we een beetje terug bij het begin van dit verhaal ...
Stan Dresselaers van het grafisch bureau Hey Hey ontwierp de etiketten, met vonkjes. Beeld: Joren De Weerdt
Michel en Robert staan te popelen om hun klanten opnieuw te bedienen. In een gulle bui delen ze gratis Voenken uit. Wie een foto maakt van zichzelf bij een van de vele affiches die ze ophingen en de foto deelt op hun Facebookpagina maakt kans op een Voenk in de muile.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten