Zeggen dat het met kettingen afgesloten parkeerterrein op de hoek van Molenstraat met Zwanenberg maar op weinig begrip kan rekenen bij de gemiddelde Huirtuiteneir, mag je gerust een understatement noemen. Zeker als die gemiddelde Huirtuiteneir op zoek is naar een parkeerplaats. Het was tijdens de braderij dan ook een verademing dat de parking door cafébaas Yannick Cambré werd omgetoverd tot festivalterrein. Jammer genoeg zal het bij die ene keer blijven, want binnenkort maakt de parking plaats voor het Project Diamant.
Rijke geschiedenis
Met de naam Diamant knipoogt projectontwikkelaar Elements Development naar de rijke geschiedenis van de Herenthoutse diamantslijpers in de 20e eeuw. Het project omvat een meergezinswoning met achttien woonunits en twee eensgezinswoningen. Op het gelijkvloers komt er een handige buurtwinkel waar je snel even kan binnenlopen voor een boodschap. Een stuk open ruimte met een diepte van vier meter moet plaats bieden aan een soort van voortuinstrook waarin groenvakken kunnen worden voorzien.
Rooilijn
Om het project te verwezenlijken worden onder andere het leegstaand handelshuis - waar in een grijs verleden ooit Huis Edelweiss, Frituur Edelweiss en Liesbeth’s Reiscenter gehuisvest waren - en café De Veurleste gesloopt. De bouwaanvraag voor het appartementsgebouw is al binnen, maar zonder een akkoord over de rooilijn kon de toestemming om aan de slag te gaan niet afgeleverd worden. Een rooilijn bepaalt de officiële grens tussen privé-eigendommen en het openbaar domein. Die komt voor het appartementsgebouw en voor één van de twee te slopen panden.
Parkeerdruk
Tijdens het openbaar onderzoek zijn drie bezwaarschriften binnen gelopen. Er worden niet alleen vragen gesteld over de parkeerdruk, maar ook over de verkeersveiligheid en geluidshinder. Om de parkeerdruk op de omgeving onder controle te houden, wordt in een ondergrondse parkeergarage met 23 plaatsen voorzien, waarvan twee voor mindervaliden. Rechts van de handelsruimte wordt een gemeenschappelijke fietsenstalling gebouwd voor 38 gewone rijwielen en vijf grote staanplaatsen voor bakfietsen. Verder zullen alle voertuigen zich aan alle opgelegde regels moeten houden, zoals die van de fietsstraat in Zwanenberg. Rond de timing van laden en lossen kunnen volgens het bestuur beperkingen opgelegd worden. (Bron: Het Nieuwsblad)
Foutje?
In de regionale pers wordt enkel gesproken van de sloop van Huis Edelweiss en café De Veurleste. Maar als we de besluiten van het schepencollege van 13 september erbij halen, lezen we iets anders. Ook punt 3 op de agenda van de gemeenteraad van afgelopen maandag laat niets aan de verbeelding over: “Aanvraag omgevingsvergunning voor het slopen van gebouwen en verhardingen, het bouwen van een meergezinswoning met winkelruimte en twee eengezinswoningen op een perceel gelegen te Herenthout, Koestraat 9, Molenstraat 21, 21A, 23, 25, 27, 29, 29A, 31 en Zwanenberg 8 (zaak van de wegen).” Een foutje? Bij Mr. Waterpijp op Molenstraat nummer 31 is men duidelijk: “Ons gebouw wordt niet gesloopt!”
Een schets van het project Diamant. Beeld: Elements Development
Het parkeerterrein van De Poeleman is al jaren met kettingen afgesloten. Beeld: Mph
Volgens punt 3 op de agenda van de gemeenteraad moet ook Molenstraat 31 onder de sloophamer Beeld: Geopunt Vlaanderen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten