vrijdag 8 december 2023

Opening hernieuwde dienstverleningszone in het gemeentehuis

Maandag 11 december opent in het gemeentehuis de nieuwe dienstverleningszone. Inwoners van Herenthout worden zo op een efficiënte manier ontvangen en verder geholpen.

Het lokaal bestuur heeft sinds enkele jaren een verandertraject ingezet, om op een snelle, efficiënte en interactieve manier te kunnen werken, en dit ook liefst op maat van de vraag van de inwoner. “In het kader daarvan werd er ook op zoek gegaan naar een nieuw dienstverleningsconcept, waarbij we onze dienstverlening meer vraaggericht kunnen organiseren in plaats van aanbodgericht”, zegt schepen Stefanie Vrins. “De burger moet op één centrale plaats terecht kunnen voor een antwoord op zijn vragen, ongeacht op welke manier hij een antwoord zoekt, digitaal, persoonlijk of via telefoon.”

Vernieuwde dienstverleningszone
Een belangrijke stap in dit traject is het vernieuwen van de dienstverleningszone in het gemeentehuis. Er werden verschillende ingrijpende werken uitgevoerd om de verouderde zone te optimaliseren. Zo was er in de vorige werkomgeving weinig privacy en was het elektriciteits- en datanetwerk te beperkt en het bureaumeubilair hopeloos verouderd.
“Vanaf 11 december werken we met een uitgebreid centraal onthaal, inclusief een onthaaldesk voor minder mobiele bezoekers”, weet Vrins. “Er werd geïnvesteerd in moderne en geavanceerde ICT-infrastructuur. Er is een fysieke scheiding tussen de front- en backoffice voor meer privacy voor de burger en voor betere werkomstandigheden voor de medewerkers. Dit allemaal in een omgeving met een nieuwe vloer, een nieuwe laag frisse verf en nieuw en ergonomisch bureaumeubilair.”

Geen eindpunt
Het ingezette verandertraject kent nog geen eindpunt. “Zo komt er ook een nieuwe centrale en digitale telefonie voor de ganse organisatie, een nieuw intranet waar onze medewerkers alle info over hun job en de werkomstandigheden op een makkelijke en laagdrempelige manier kunnen terugvinden, én is het vanaf het voorjaar mogelijk om digitaal van thuis uit je afspraak te maken. Zo blijft de gemeente zich verder ontwikkelen tot een wendbare organisatie die mee kan blijven groeien en evolueren met de behoeften en uitdagingen van onze medewerkers en klanten.”

Geen opmerkingen: