donderdag 18 januari 2024

Klachten over de nieuwe dienstregeling van De Lijn

Op 6 januari trad bij De Lijn het nieuwe vervoersplan Hoppin in werking. Het aanbod aan lijnen en haltes werd grondig herschikt. Op een aantal plaatsen verbeterde de dienstverlening door snellere of meer frequentere verbindingen, maar heel wat mensen zagen hun vertrouwde halte of lijn verdwijnen.

Heel wat burgers uitten alvast hun ongenoegen bij de Vlaamse Ombudsdienst. Maar in deze beleidskeuzes heeft de ombudsdienst weinig tot geen bemiddelingsruimte. De onvrede hierover werd opgepikt door de beleidsmakers en een eerste keer besproken in het Vlaams Parlement op 13 december 2023. Op 10 januari 2024 volgde een actualiteitsdebat in het parlement. De Vlaamse Ombudsdienst benadrukt alvast het belang van heldere communicatie.

Barslechte service
Ondertussen heeft TreinTramBus De Lijn en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) in gebreke gesteld vanwege de “aanslepende barslechte service” op het Mechelse stadsnet. De reizigersorganisatie noemt het aanbod van De Lijn in de regio Mechelen al sinds een besparingsronde in 2012 “minimaal” met doorgaans slechts om het half uur of om het uur een bus. Maar sinds kort loopt het volgens de belangenorganisatie pas echt de spuigaten uit. Op sommige dagen zouden minder dan de helft van de voorziene ritten worden gereden.
“Op 23 december 2023 maakte De Lijn bekend dat het met ingang van 8 januari 2024 in drie regio’s structureel ritten schrapt vanwege personeelstekorten”, klinkt het. “Op weekdagen worden officieel meer dan 120 ritten per dag geschrapt. Die officiële lijst was al een bittere pil om te slikken, maar in de praktijk vallen er veel meer ritten weg, en niet alleen op weekdagen. Soms wordt een lijn urenlang niet bediend.”
Reizigers worden aan hun lot overgelaten en haken massaal af, meent TreinTramBus, dat zowel naar het tekort aan technici wijst als naar de hoge leeftijd van heel wat bussen. “De Vlaamse regering is verantwoordelijk voor de chronische onderinvestering in het voertuigenpark van De Lijn, maar het is ook De Lijn die ervoor kiest om in Mechelen steevast de oudste bussen in te zetten”, verklaart TreinTramBus de ingebrekestelling.
TreinTramBus eist een actieplan om de rituitval nog tegen deze zomer terug te dringen tot maximaal 2 procent, en tegen het einde van het jaar het volledige aanbod te verzekeren. Momenteel geschrapte ritten moeten weer worden ingevoerd, klinkt het, en de vloot moet worden verjongd. Getroffen reizigers zouden ook een compensatie moeten ontvangen. (Bronnen: belga en Vlaanderen.be)

Heb jij problemen, vragen of suggesties voor De Lijn? Zet dit dan op mail naar omgeving@herenthout.be. Het departement Omgeving bundelt alle reacties en maakt deze over aan De Lijn voor verdere opvolging en evaluatie.

Beeld BELGA

Geen opmerkingen: