Door de actie van GO!-basisschool ’t Klavertje, dat zelfgemaakte verkeersborden heeft geplaatst in de Maasweg, laait de discussie rond de onveilige verkeerssituatie in het straatje opnieuw op. Ook oppositieraadslid Jan Van Dyck (S.A.M.E.N.) mengt zich via Facebook in het debat.
Volgens hem is het eenrichtingsverkeer in de Schoeterstraat omkeren de meest logische oplossing. “De ingang van de Schoeterstraat is dan aan de Vonckstraat. Gedaan met de gevaarlijke uitrit voor het GOC. Ouders en de schoolbus kunnen dan ook de kinderen oppikken en afzetten aan de kant van de school en de leerlingen moeten dus de straat niet meer oversteken. Zoals in het mobiliteitsplan voorzien is, zouden auto’s de Schoeterstraat dan verlaten via de goed uitgeruste wegen naar Itegemse Steenweg en Langstraat. Een kleine omweg die autobestuurders zullen moeten maken, maar die ze ook zullen moeten nemen als in de huidige situatie de Maasweg en de Kloosterstraat verkeersarm gemaakt worden.”
Nog volgens Van Dyck zouden zowel de Luchtballon als ’t Klavertje en hun leerlingen beter af zijn, moest het omkeren van de rijrichting tenminste eens uitgetest worden. “De seniorenraad, de gezinsbond en nu zelfs beide scholen hebben zich in de verkeersraad reeds in die zin uitgelaten. Hun opmerkingen worden er, samen met de petitie van meer dan 300 bewoners, van tafel gepraat!”
De gemeente zoekt ondertussen naar een oplossing. “We hebben al een zone 30 en een tonnagebeperking ingevoerd in de Maasweg, maar dat is blijkbaar niet voldoende”, beseft schepen van Verkeer en Mobiliteit Maurice Helsen (CD&V) in Het Laatste Nieuws. Het bestuur heeft daarom de politie tussen 4 en 11 mei metingen laten uitvoeren. Volgende week worden hiervan de resultaten verwacht. “Als blijkt dat de situatie gevaarlijk is, zoeken we een bijkomende oplossing. We denken bijvoorbeeld aan snelheidsremmers.”
De Maasweg haalde eind vorig jaar al het nieuws. Toen waren het buurtbewoners die zwarte vlaggen hadden uitgehangen tegen het toenemende verkeer in hun straat. Louis Van Gestel voert al enkele maanden actie tegen de verkeersdrukte in de Maasweg. Hij wil in de Schoetersstraat opnieuw een proefopstelling, waarin alles is zoals het vroeger was. “Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld om gedurende een kwartier voor en na de schooluren tijdelijk enkel richting in te voeren, onder politiebegeleiding weliswaar. Als het school bezig is, is er geen probleem meer.”
Van Dyck beweert dat schepen Helsen van geen test wil weten omdat hij vreest dat die zal bewijzen dat zijn regeling te snel en ondoordacht werd doorgeduwd. “Een onverantwoordelijke houding die kinderen dagelijks in gevaar brengt”, aldus van Dyck.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten