vrijdag 22 mei 2015

’t Klavertje plaatst zelfgemaakte verkeersborden

Basisschool ’t Klavertje heeft zelfgemaakte verkeersborden geplaatst in de Maasweg. Automobilisten gebruiken het straatje als sluipweg en rijden er bovendien te hard. Met de actie wil ’t Klavertje de aandacht vestigen op de onveilige verkeerssituatie voor de schoolpoort. De gemeente onderzoekt de situatie.

Voor hen die Herenthout niet goed kennen, situeren we een en ander graag even. De Maasweg is een smal straatje in het centrum van onze gemeente, waarin voornamelijk garages uitkomen. Maar het straatje wordt ook gebruikt door de kinderen van ’t Klavertje. “Er zijn geen voet- of fietspaden en er liggen geen snelheidsremmers. De volledig rechte straat leent zich echt tot hard rijden”, zegt schooldirectrice Carine Geyselings deze week in Het Laatste Nieuws.
Maar er is meer. In de parallel lopende Schoetersstraat, waar óók een school is gevestigd, werd vorig jaar eenrichtingsverkeer ingevoerd. “Daardoor zoeken automobilisten een andere route. Er zijn veel mensen die de Maasweg als sluipweg gebruiken om snel in het centrum te geraken”, weet de schooldirectrice. “Als ouders hun kinderen afzetten aan de school of ze ’s avonds ophalen, moeten ze met hun kinderen achter en voor auto’s doorlopen. We hebben nu ludieke verkeersborden gemaakt om de autobestuurders te wijzen op de zwakke weggebruikers”, legt Geyselings uit.
Op de verkeersborden staan enkel ‘lieve’ boodschappen, zoals “Een hart voor zone 30”, “Een beetje traag dat hebben we graag!”, “Zware voet is niet goed” en “Snelheid minderen is blije kinderen”. De alternatieve verkeersborden staan niet constant in het straatbeeld. “Dan vergeten de passanten de boodschap direct”, klinkt het.
De Maasweg haalde eind vorig jaar al het nieuws. Toen waren het buurtbewoners die zwarte vlaggen hadden uitgehangen tegen het toenemende verkeer in hun straat. Louis Van Gestel voert al enkele maanden actie tegen de verkeersdrukte in de Maasweg. Hij wil in de Schoetersstraat opnieuw een proefopstelling, waarin alles is zoals het vroeger was. “Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld om gedurende een kwartier voor en na de schooluren tijdelijk enkel richting in te voeren, onder politiebegeleiding weliswaar. Als het school bezig is, is er geen probleem meer.”
De gemeente zoekt ondertussen naar een oplossing. De huidige situatie opnieuw aanpassen is echter uitgesloten. “We hebben al een zone 30 en een tonnagebeperking ingevoerd in de Maasweg, maar dat is blijkbaar niet voldoende. We hebben de politie tussen 4 en 11 mei een meting laten uitvoeren. Volgende week verwachten we de resultaten”, reageert schepen van Verkeer en Mobiliteit Maurice Helsen (CD&V). “Als blijkt dat de situatie gevaarlijk is, zoeken we een bijkomende oplossing. We denken bijvoorbeeld aan snelheidsremmers.” (Bron: HLN)


Een beetje traag, dat hebben we graag!”. (Foto: Maria De La Cruz)

Geen opmerkingen: