De bovenlokale functionele fietsroutes (BFF) van onze gemeente scoren met 2,6/10 ver onder het provinciale gemiddelde. Een en ander blijkt uit de provinciale Fietsbarometer. Vooral op het vlak van trilcomfort laten onze fietspaden het vaak afweten. Positief is dan weer dat de meeste fietspaden enkelrichting zijn. “Het is bewezen dat het ongevalrisico op een tweerichtingsfietspad hoger ligt dan op een enkelrichting”, klinkt het.
Bovenlokale functionele fietsroutes? Huh?! Wat voor beesten zijn dat nu weer? Wel, dat zijn routes die fietsers over langere afstanden gebruiken. Concreet gaat het in Herenthout om 40,6 kilometer BFF waarvan tien kilometer in gemengd verkeer. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.
Ver onder het provinciaal gemiddelde
Uit de gegevens van de provinciale Fietsbarometer komt duidelijk naar voor dat die bovenlokale functionele fietsroutes in onze gemeente voor alle kenmerken ver onder het provinciaal gemiddelde scoren. Het trilcomfort is er laag (2,9/10), voor tussenbreedte scoren we gemiddeld 4,5/10 en de breedte van de fietspaden haalt 6,4/10.
De provincie Antwerpen beveelt dan ook de (her)aanleg van fietspaden langs de Nijlense, Itegemse, Wiekevorstse, Herentalse en Bevelse Steenweg aan. De Itegemse Steenweg scoort 1,6/10 voor fietspadbreedte. De Nijlense Steenweg haalt dan weer een 2,2/10 op tussenbreedte en door de keuze van betonklinkers scoort de Bevelse Steenweg -2/10 op trilcomfort. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld de Langstraat met een trilscore van 8/10 dankzij de materiaalkeuze van asfalt.
Gemengd verkeer
10,45 kilometer bovenlokale fietsroutes bevinden zich in gemengd verkeer. In de gemeente Herenthout valt de slechte score voor fietsen in gemengd verkeer op. De gemiddelde score van 2,6/10 heeft vooral te maken heeft met de snelheden van het gemotoriseerd verkeer maar ook met de hoeveelheid auto’s waarmee de fietser af te rekenen krijgt binnen de bebouwde kom. De provincie Antwerpen beveelt dan ook aan om op die routes de snelheden van het gemotoriseerd verkeer te handhaven, maatregelen te nemen om het centrum autoluwer te maken of conforme fietspaden aan te leggen.
De gemeente Herenthout is blij met de samenwerking en de ondersteuning door de provincie Antwerpen. Dankzij de provinciale Fietsbarometer heeft de gemeente een objectief overzicht van de toestand en het veiligheidsniveau van hun bovenlokale fietsverbindingen. Het lokaal bestuur engageert zich tot een versnelde uitvoering van de diverse acties die in het meerjarenplan werden voorzien om fietsen veiliger en comfortabeler te maken.
Rol van de provincie Antwerpen
De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken. (Bron: Provincie Antwerpen)
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.
De Bouwelse Steenweg scoort wel mooie punten in het rapport van de provinciale Fietsbarometer. (Beeld: © provincie Antwerpen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten