“In het centrum delen bestuurders de weg met veel fietsers en voetgangers”, weet men op de Bouwelse Steenweg. “Met het invoeren van een vaste zone 30 hoopt het bestuur de verkeersveiligheid van deze zwakke weggebruikers in de dorpskern te verhogen. Bovendien komt deze maatregel niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook de leefbaarheid en dus de aantrekkelijkheid van onze dorpskern ten goede.”
Alleen maar voordelen
Een zone 30 invoeren heeft volgens schepen van verkeer en mobiliteit en lokale economie Maurice Helsen (CD&V) alleen maar voordelen. “Zo heb je een veel breder gezichtsveld bij 30 kilometer per uur dan bij hogere snelheden. Je ziet veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en je kunt op tijd reageren op mogelijke hindernissen”, aldus Helsen. “Je staat ook veel sneller stil. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur bedraagt de stopafstand op een droog wegdek 13 meter, bij een snelheid van 50 kilometer per uur bedraagt die 27 meter. Wie aangereden wordt met 30 kilometer per uur heeft 90 procent overlevingskans. Met 50 kilometer per uur is dat slechts 20 procent.”
Veiliger
En ook in de auto wordt het veiliger. “Het risico om als bestuurder of als passagier zwaar gewond te geraken of te overlijden bedraagt 45 procent bij een schok tegen 50 kilometer per uur, en slechts 15 procent tegen 30 kilometer per uur. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de invoering van een zone 30 een vlotte doorstroming van het verkeer niet zou verhinderen. De reistijd wordt vooral verlengd door de verzadiging van kruispunten en de zoektocht naar een parkeerplek.”
Minder vervuiling
Eerder hebben verkeersdeskundigen en mobiliteitsexperten al gewezen op tal van andere voordelen. Trager rijden in combinatie met minder nodeloos optrekken en afremmen kan leiden tot minder vervuiling, minder lawaaioverlast en zelfs vlotter verkeer. Een zone 30 kan ook sluipverkeer ontmoedigen en is in het voordeel van alternatieven zoals de fiets en het openbaar vervoer.
De zone 30 is een maatregel die niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook de leefbaarheid en dus de aantrekkelijkheid van onze dorpskern ten goede kan komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten