vrijdag 31 maart 2023

Jan De Smet @ Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk (Bouwel)

Vrijdag 31 maart 2023 hield Jan De Smet (***) halt in de kerk van Bouwel met een try-out van zijn nieuwe show De Muziekwinkel. Die naam is niet zomaar gekozen, want van 1970 tot 1975 werkte de voormalige zanger van De Nieuwe Snaar als gerant in de legendarische (maar nu al lang ter ziele gegane) muziekhandel De Monte in de Adegemstraat in Mechelen.

De Smet deed het in Bouwel in alle mogelijke talen: Hawaïaans, Spaans, Duits, Frans, Engels, Nederlands en het Antwerps. En hoorden we tijdens ‘Sint-Katelijne-Waver’ geen flard Kattalaans? Het lied draaide rond verschillende gemeenten die ook een persoonsnaam zouden kunnen zijn. Het nummer deed denken aan het stedenlied ‘Vlaand’renland’ van Johnny Trash.

Nepinstrumenten
Zichzelf begeleidend op ukelele, accordeon of meer exotische (nep)instrumenten, beloofde De Smet om geen enkele keer hetzelfde instrument te bespelen, al werd dat naar het einde toe best moeilijk. Een van die nepinstrumenten was de stoemmelele, een ukelele zonder snaren. De Smet speelde er de eerste 33 seconden van het minimalistische 4’33” van John Cage op. Voor hen die het nummer van Cage niet kennen: Cage zit achter zijn piano en raakt gedurende 4 minuten en 33 seconden geen toets aan. Een ander nepinstrumenten was de ukelourdes, een ukelele die ‘Ave Maria’ tot in den treure bleef herhalen.

Een topmodel uit Elewijt
Trots was Jan De Smet dan weer op het feit dat de overwinning van Emilie Vansteenkiste 23 jaar geleden al min of meer voorspeld werd in een nummer van De Nieuwe Snaar. Op hun album ‘De vierde maat’ uit 2000 stond immers het lied ‘De heilige Miss België’. “Vanuit Vlaanderen en Wallonië kwam de grootste pracht en praal voor de verkiezing van Miss België in het Casino-Kursaal. Het was een bitse en een harde strijd voor het schoonheidsideaal maar een topmodel uit Elewijt versloeg ze allemaal.”

Helden
De tongbreker van de avond zat in het nummer ‘Het heelal’. “We dachten een hit met een catchy refrein geschreven te hebben”, wist de Jan. Het draaide anders uit. Toch waren er enkele bollebozen in het publiek die de stelling van held Stephen Hawking moeiteloos meezongen: “Het heelal is mogelijk een vierdimensionale schaduw van een vijfdimensionaal geheel.”
Tijdens het eerste bisnummer passeerde ons voltallig vorstenhuis de revue. Ondertussen bestaan er van ‘Dynasty Rap’ een drietal versies. En straks - als Elisabeth koningin wordt - komt daar ongetwijfeld nog een vierde bij. De Smet begon trouwens aan zijn bisnummers zonder even in de coulissen te verdwijnen. “Puur tijdverlies”, vond hij. “Gemiddeld duurt zo’n applaus-voor-een-bisnummer vijf minuten. Als je weet dat ik in mijn 50-jarige carrière tussen de 7.000 en 8.000 optredens heb gedaan, zit je al snel aan drie weken nodeloos wachten achter het scène.” Uiteindelijk kregen we er met ‘Zij kwamen van het zuiden’ van Wannes Van de Velde en een medley van nummers die schatplichtig zijn aan ‘Canon in D’ van de 17e-eeuwse componist Johann Pachelbel, nóg twee bisnummers bovenop.

Setlist >>> Brabançonne (Hawaïaans) // Sint-Katelijne-Waver // Blokkendaens // Limbo // ‘t Is beiter d’er in dan d’er neive // De Stille Kempen // 4:33 // Geen vrouwen in de groep // (Woody Guthrie & Buddy Holly) // De Heilige Miss België (van Elewijt) // Ave Maria/ Laver laver, je viens me laver // Den Bono // De blaasblues // My girl’s pussy - Liesje’s poesje // Het heelal /// Dynasty Rap // Zij kwamen van het zuiden // Pachelbel-medley: Rain and Tears / Go West / Spicks and Specks / Don’t Look Back in Anger / Streets of London / Alle kleuren

Gehoord & gezien >>> Jan De Smet, in de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk in Bouwel, op vrijdag 31 maart 2023

Geen opmerkingen: