Nepinstrumenten
Zichzelf begeleidend op ukelele, accordeon of meer exotische (nep)instrumenten, beloofde De Smet om geen enkele keer hetzelfde instrument te bespelen, al werd dat naar het einde toe best moeilijk. Een van die nepinstrumenten was de stoemmelele, een ukelele zonder snaren. De Smet speelde er de eerste 33 seconden van het minimalistische 4’33” van John Cage op. Voor hen die het nummer van Cage niet kennen: Cage zit achter zijn piano en raakt gedurende 4 minuten en 33 seconden geen toets aan. Een ander nepinstrumenten was de ukelourdes, een ukelele die ‘Ave Maria’ tot in den treure bleef herhalen. Een topmodel uit Elewijt
Trots was Jan De Smet dan weer op het feit dat de overwinning van Emilie Vansteenkiste 23 jaar geleden al min of meer voorspeld werd in een nummer van De Nieuwe Snaar. Op hun album ‘De vierde maat’ uit 2000 stond immers het lied ‘De heilige Miss België’. “Vanuit Vlaanderen en Wallonië kwam de grootste pracht en praal voor de verkiezing van Miss België in het Casino-Kursaal. Het was een bitse en een harde strijd voor het schoonheidsideaal maar een topmodel uit Elewijt versloeg ze allemaal.”Helden
De tongbreker van de avond zat in het nummer ‘Het heelal’. “We dachten een hit met een catchy refrein geschreven te hebben”, wist de Jan. Het draaide anders uit. Toch waren er enkele bollebozen in het publiek die de stelling van held Stephen Hawking moeiteloos meezongen: “Het heelal is mogelijk een vierdimensionale schaduw van een vijfdimensionaal geheel.”Tijdens het eerste bisnummer passeerde ons voltallig vorstenhuis de revue. Ondertussen bestaan er van ‘Dynasty Rap’ een drietal versies. En straks - als Elisabeth koningin wordt - komt daar ongetwijfeld nog een vierde bij. De Smet begon trouwens aan zijn bisnummers zonder even in de coulissen te verdwijnen. “Puur tijdverlies”, vond hij. “Gemiddeld duurt zo’n applaus-voor-een-bisnummer vijf minuten. Als je weet dat ik in mijn 50-jarige carrière tussen de 7.000 en 8.000 optredens heb gedaan, zit je al snel aan drie weken nodeloos wachten achter het scène.” Uiteindelijk kregen we er met ‘Zij kwamen van het zuiden’ van Wannes Van de Velde en een medley van nummers die schatplichtig zijn aan ‘Canon in D’ van de 17e-eeuwse componist Johann Pachelbel, nóg twee bisnummers bovenop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten