donderdag 30 maart 2023

Stationsparking in Herentals vanaf 30 mei betalend

Het is nu definitief. De grote parking aan het NMBS-station in Herentals wordt vanaf 30 mei betalend. De slagbomen en betaalterminals zijn al geplaatst. De parking blijft wel gratis toegankelijk van 19 tot 7 uur.

Pendelaars moeten binnenkort dus betalen om de parking aan het station van Herentals te gebruiken. Ondanks verwoede pogingen van de stad om dit te vermijden, hebben minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) en de NMBS beslist om de maatregel toch door te voeren. Vanaf 30 mei moeten treinreizigers 1,35 euro per uur betalen, met een maximumbedrag van 8,10 euro per dag. Voor niet-reizigers is het 1,96 euro per uur met een maximum van 19,60 euro.
In ruil voor het onderhoud, sneeuwruimen en zout strooien op de parking door de stadsdiensten, mag de parking ’s avonds en ’s nachts gratis open blijven van 19 tot 7 uur. De parking is ook gratis in het weekend, op feestdagen en bij een tiental evenementen in de stad.

Chaotische toestanden
Om te voorkomen dat de parkeerdruk in de stationsbuurt nog toeneemt, wordt de blauwe zone uitgebreid. Naast de Schoolstraat, Stationsstraat, Kapucijnenstraat, Nieuwstraat en Hikstraat komen daar de parkeerzone tegenover het station, de kleine parking op het Stationsplein nabij de bushaltes en de verbinding tussen de Belgiëlaan en het Gandhiplein bij. De Belgiëlaan zelf blijft gratis en buiten de blauwe zone.
Ondanks de uitbreiding van de blauwe zone is het stadsbestuur toch bezorgd over eventuele parkeeroverlast in de omliggende straten. “We vrezen dat pendelaars niet op de parking gaan staan, maar hun auto in de straten rond het station zullen achterlaten want daar is parkeren nog gratis. Daardoor zal de verkeersdruk daar toenemen. We zijn bang voor chaotische toestanden”, zegt schepen voor mobiliteit Eva Brandwijk (N-VA).

Geen begrip
Marianne Verhaert (Open Vld), burgemeester van buurgemeente Grobbendonk heeft alvast geen begrip voor de beslissing van de NMBS. “Het station van Herentals is hét overstapstation bij uitstek in de Kempen. Mensen komen van de omliggende gemeenten om daar de trein te nemen.
Door in Herentals pas op te stappen, voorkomen heel wat reizigers bovendien dat ze bij vertraging hun aansluiting missen en moeten wachten in de koude. “We zitten in een landelijk gebied, waar niet overal een station is, of waar niet altijd veel treinen stoppen”, weet Verhaert. “Het is niet altijd evident om dan met de bus of de fiets tot aan het station te geraken. Door de stationsparking betalend te maken, vrees ik dat je mensen voor hun hele pendeltraject weer de auto injaagt.”
Verder meent Verhaert dat de strategie van de NMBS een domino-effect teweeg zou kunnen brengen langsheen de Kempense spoorlijnen. “In andere regio’s waar betalend parkeren werd ingevoerd zien we dat er een aanzuigeffect is naar andere gratis stationparkings in de omgeving. Op hun beurt worden die parkings drukker, opnieuw een reden voor de NMBS om er betalend parkeren te overwegen”, besluit Verhaert. (Bronnen: Het Nieuwsblad, RTV)

Verhaert vreest dat nog meer parkings betalend worden. © rr

De NMBS heeft ook geïnvesteerd in een grote overdekte fietsenstalling met een afgesloten deel voor dure fietsen. — © Hans Otten

Geen opmerkingen: