woensdag 17 september 2025

Een avond met Anton Corbijn @ Arendberg

Anton Corbijn, een van ‘s werelds bekendste fotografen, werd op 20 mei 70 en trakteerde ons eerder dit jaar op een ‘ultiem’ overzichtswerk. Vanavond kwam hij in Arenberg zijn boek persoonlijk voorstellen op uitnodiging van De Morgen en Boekhandel Stad Leest, in samenwerking met Hannibal Books.

‘Corbijn, Anton’ telt 560 pagina’s en verscheen op 27 juni. Het is, zo klinkt het bij uitgeverij Hannibal Books, ‘een ode aan zijn liefde voor de kunst’ en een ‘eerbetoon aan Corbijns oeuvre’. Met dit verzamelwerk blikt hij terug op zijn vijftigjarige loopbaan, waarin hij in een unieke visuele stijl talloze iconische portretten maakte van musici als Michael Stipe, Nick Cave en Dave Gahan. Waarvan akte ...

Een avond met ...
Dé avond dan! Die opende met een optreden van de Kortrijkse post-metalband Amenra, met op de achtergrond een foto van Sinéad O‘Connor uit 1988. Daarna ging de fotograaf in gesprek met theatermaker, schrijver en interviewer Wilfried de Jong, onder meer bekend van de televisieprogramma’s ‘Brommer op zee’ en ‘Zomergasten’.

Slecht Engels (Niet de groep!)
Corbijn praatte vrijuit over hoe slecht z’n Engels wel niet was toen hij Joy Division fotografeerde. Hij kon geen deftige conversatie met hen voeren. Daarom liet hij zijn beelden spreken. Corbijn gebruikte als het ware hun lichamen om hun muziek te vertalen naar beeld. Er kraaide geen haan naar. Pas na de zelfmoord van Ian Curtis wou iedereen zijn foto’s publiceren. Het fragment uit Corbijns film over Curtis kwam hard binnen.
De imperfectie, de grofkorreligheid, werden uiteindelijk zijn handelsmerk. Wie fotografeert een groep nu vanop de rug? De idee daarachter is dat je met imperfecte foto’s heel dicht tegen het menselijk tekort aanzit. Hence de onscherpe foto van Sinéad O’Conner uit 1988 ...

Huisfotograaf
Ook U2 en Depeche Mode passeerden de revue. Kan ook moeilijk anders: Corbijn wordt dan ook beschouwd als de huisfotograaf van beide groepen. En toch wou hij zijn eerste shoot met U2 eerst niet doen, verklapte hij onlangs in een interview. Hij vond ze naar verluidt niet bijster interessant. Maar het kan nog extremer. Vijf jaar lang heeft Depeche Mode achter hem aangelopen vooraleer Corbijn hen een foto waardig achtte. “Té poppy”, zei hij. “Té poppy!”
De rest is geschiedenis. Chris Martin wou voor de video van ‘Viva La Vida’ van Coldplay net zo in beeld gebracht worden als David Gahan in ‘Enjoy the Silence’: gekleed in een grote, lange, harige koningsmantel en kroon.

Top of the Pops
We kwamen ook te weten dat er aan Corbijn geen groot muzikant verloren is gegaan. Zijn favoriete instrument is dan ook een fotocamera. Hij was wel fan van Tom Barlage, de saxofonist van Solution. In navolging van zijn held volgde hij zelfs saxofoonles. Het draaide op niets uit. Hetzelfde met de gitaar. Drummen dan maar? Dat lukte net, alhoewel. Twee keer heeft Corbijn achter de batterij gezeten, bij Depeche Mode nog wel. Op ‘Top of the Pops’, de BBC-show waar groepen nota bene hun hits kwamen ... playbacken.
Oh ja, fotograferen doet hij nog altijd. Zo verklapte hij ons dat hij morgen (donderdag 18/9/2025) een shoot heeft in Antwerpen. “Het - de setting (n.v.d.r.) - moest industrial zijn.” Wie hij dan wel moest fotograferen, werd in het midden gelaten.

Epiloog
‘Een avond met Anton Corbijn’ kabbelde rustig weg. Soms kreeg Anton de hulp van iemand uit het publiek - “Atmosphere!” Graag hadden we meer van Amenra gehoord ... Het nieuwe fotoboek zit ondertussen in onze collectie. Voor een gehandtekend exemplaar was er jammer genoeg geen tijd. De trein richting Bouwel was spelbreker ...

Sinead O‘Connor in Dublin, op 27 februari 1988. Copyright Anton Corbijn

Op de foto zien we de bandleden van Joy Division op de rug terwijl ze in Londen de trap aflopen in een tunnel. Één kijkt om. Geen blad wilde in eerste instantie de foto plaatsen, omdat de gezichten niet te zien waren. Copyright Anton Corbijn

Setlist Amenra >>> A Solitary Reign

Videofragmenten >>> Filmfragment uit de film ‘Control’ (2007) // Videoclip van ‘Enjoy the Silence’ van Depeche Mode (1990).



De cover van ‘Corbijn, Anton’ ... Bron Hannibal

Geen opmerkingen: