dinsdag 25 oktober 2011

25 oktober 1981

Vandaag is het precies 30 jaar geleden dat U2 optrad in Zaal Lux. Eén en ander maakt mij een beetje nostalgisch ...

Destijds kostte een toegangskaartje 220 frank in voorverkoop en 250 frank aan de kassa. “Het was de bedoeling om de concerten zo goedkoop mogelijk te houden”, zei Gust Spruyt in 2005 in Het Volk. “Als richtprijs namen we de prijs van een langspeelplaat.”
In Cultuurkrant Suiker verklaarde Gust Spruyt dit jaar dat hij zich niets meer herinnert van het optreden van U2. “Het zal dus geen opmerkelijk optreden geweest zijn en achteraf serieus opgeblazen. Er was minder volk omdat er op die dag een rakettenbetoging was in Brussel. Het optreden van U2 is zelfs wat later begonnen in de hoop dat de betogers alsnog naar de Lux zouden afzakken. Ik heb achteraf het tourjacket van Bono gekregen. Het was een jeansvestje zonder mouwen met zijn handtekening erop. Ik vind het nergens meer terug. Ik vermoed dat mijn ex ermee gaan lopen is of het ding heeft meegegeven met Spullenhulp. Ook de pagina’s van U2 in het gastenboek zijn eruit gescheurd. Ik weet nog wel dat ze stoeften over het stoofvlees.”
En zo komen we bij het stukje film waarin Gust z’n gasten trakteert op kruiden voor op de stoemp. “Pepper? Salt? Kruidnagel? I don’t know what’s in English.” Hilarisch!

Extra >>> Lees ook het stukje Klein begonnen en het artikel Een blote madam in de pompbak uit Cultuurkrant Suiker ...

Geen opmerkingen: