woensdag 14 november 2018

Crossweer

Het voorbije weekend werd er weer gecrost in onze Vlaamse velden. En zowel op zaterdag in de Jaarmarktcross in Niel als zondag in de klassieker in Gavere waren regen en slijk in overvloed. Crossweer ten top dus. Eindelijk!

Zaterdag weekten Kempendochters Sanne Cant, Loes Sels en Ellen van Loy zich al snel los van de rest. Compton kwam nog even aansluiten wat resulteerde in een kopgroep van vier. Op de schuine kant maakte Ellen jammerlijk een schuiver waardoor de kans op een zege in Niel gaan vliegen was. Uiteindelijk kwam Ellen moe maar tevreden op de derde plaats de finish overgereden, na Loes Sels en winnares Sanne Cant.
“Ik denk dat iedereen wat verrast werd door de regen”, vertelde Ellen Van Loy na afloop. Ik kwam ten val op de gladde ondergrond en raakte met mijn bovenbeen mijn stuur. Dat was even pijnlijk. Morgen start ik zeker als titelverdedigster in Gavere. Die wedstrijd komt niet in gevaar. Ik ben een taaie beer. Na die val ontstond wel een kloofje in de kopgroep. Dat dipje kwam ik nooit meer te boven.”
Van de Steene kwam nog dicht bij de Telenet Fidea-renster, maar Van Loy eindigde toch op het podium. "Kim kwam nog sterk opzetten, maar ik wist dat ik op de lange, rechte stukken over meer power beschikte. Al moest ik wel nog opletten met die gevaarlijke bochten. Maar ik ben blij dat ik op het podium eindigde."


Op het podium in Niel.

Op zondag zakte Ellen dus als titelverdedigster af naar Gavere. Jammer genoeg kende ze geen begenadigde dag zoals vorig jaar. De ganse wereldtop, op Marianne Vos na, tekende present op het loodzware parcours rond het kasteel. Snel werd duidelijk dat de zege dit jaar niet voor onze dorpsgenote zou zijn. Ellen maakte enkele ongelukkige schuivers en was niet opgewassen tegen het jeugdig geweld. De zege in Gavere was voor Arzuffi, voor Brammeier en wereldkampioene Cant. Ellen kwam uiteindelijk in de achtergrond als 13e over de meet gereden. De wedstrijd van zaterdag zat duidelijk nog in de benen.
Ellen Van Loy: “In de verkenning voelde ik me goed, maar in de wedstrijd zelf voelde ik me niet zelfzeker op de fiets. Ik verzeilde in de achtergrond en mijn vertrouwen zakte na een aantal slippers weg in de modder. De moed zonk in mijn schoenen, maar ik ben blij dat ik ondanks het mindere gevoel nog heb uitgereden.” (Bronnen: Herenthouts Sportleven, telenetfidealions.be, wielerkrant.be)


Ellen Van Loy aan de start te Gavere. Na twee valpartijen sleepte ze toch nog een 13e plaats uit de brand ...

Uitslag Niel
1. Sanne Cant
2. Loes Sels
3. Ellen Van Loy

Uitslag Gavere
1. Alice Maria Arzuffi
2. Nikki Brammeier
3. Sanne Cant
12. Fleur Nagengast
13. Ellen Van Loy

Tussenstand Superprestige
1. Annemarie Worst
7. Ellen Van Loy

Geen opmerkingen: